Kortrijk 2030 zoekt Kortrijkse verenigingen die durven

België levert in 2030 de Europese Culturele Hoofdstad af. Kortrijk is één van de kandidaten. Culturele hoofdstad worden, doe je als stad niet alleen, maar samen met inwoners, studenten, professionele cultuurorganisaties, vele jeugdorganisaties en het rijke verenigingsleven dat onze stad heeft. Om de kandidaatstelling extra kracht bij te zetten, gaat Kortrijk vanaf 2024 op zoek naar nieuwe uitdagingen voor iedereen die betrokken wil worden. Als eerste zijn de Kortrijkse verenigingen aan de beurt.

Onze regio is doorspekt van engagement, goesting, durf, … Richting 2030 willen we de organisatie nog sterker maken. Daar wachten we niet mee. We gaan nu al aan de slag.

Culturele Hoofdstad van Europa word je als je buiten je comfortzone durft te treden, nieuwe verbindingen legt, onbekend terrein opzoekt. We dagen verenigingen uit niet te wachten tot 2030 en nu al te durven.   Axel Ronse, schepen van Cultuur

Oproep

Durft jouw muziekensemble een fototentoonstelling organiseren? Of lukt het om een dansroutine op te zetten samen met een basketbalploeg? Durf je met je theatervereniging een try-out organiseren in een woonzorgcentrum, of laat je een bijeenkomst met je leesclub binnenkort eens in beeld brengen door een jonge artiest? Creativiteit, zelfstandigheid, ambitie en durf om over de grenzen van je vereniging te treden, dat zoeken we in 2024!

Kortrijk 2030 zoekt verenigingen die met hun ideeën aan de slag willen, en geeft hen een financieel duwtje in de rug. Op www.kortrijk2030.be kan je het projectvoorstel van jouw vereniging indienen tot 19 januari. De voorstellen worden gescreend in het verenigingsplatform.

Kortrijk 2030 lanceert komend jaar nog meer trajecten samen met de professionele cultuursector, de professionele jeugdsector en het onderwijs.

Om Culturele hoofdstad van Europa te worden in 2030, moeten we onszelf uitdagen om verder te denken dan 'business as usual'. We zoeken verenigingen of groeperingen die deze uitdaging ook willen aangaan, de weg tonen en echte ambassadeurs voor Kortrijk 2030 worden! We belonen hen ook voor hun enthousiasme! Tom Hillewaere, projectleider Culturele Hoofdstad 2030