Stad Kortrijk, de politiezone Vlas, de Lijn en de privésector slaan de handen in elkaar om in de regio de dodehoekongevallen verder te bestrijden. Concreet wordt een campagne opgestart waarbij kinderen uit het 6de leerjaar alles worden bijgebracht omtrent de gevaren, situaties en de dode hoeken bij een vrachtwagen en een lijnbus.
Dode hoeken zijn plekken rond een voertuig die de chauffeur niet kan zien. Jaarlijks gebeuren in Vlaanderen gemiddeld 50 dodehoekongevallen waarvan de helft met ernstige verwondingen. Elk jaar laten 10 mensen het leven bij een dergelijk ongeval, de meeste slachtoffers zijn tussen de 11 en 20 jaar oud. Concreet wordt een campagne opgestart waarbij kinderen uit het 6de leerjaar alles worden bijgebracht omtrent de gevaren, situaties en de dode hoeken bij een vrachtwagen en een lijnbus.
De infosessies vinden plaats van maandag 25 september t.e.m. vrijdag 29 september op de terreinen van de politiezone Vlas in de Min. de Taeyelaan en zijn gratis aangeboden aan alle Kortrijkse scholen. 17 scholen schreven zich in, goed voor 27 klassen. Eerst krijgen de leerlingen een theorieles waarbij aan de hand van concrete verkeerssituaties en met behulp van foto’s uitgelegd wordt welk manoeuvre een vrachtwagen zal uitvoeren en op welke plekken het gevaarlijk is voor fietsers. Nadien wordt deze theorie getoetst aan de werkelijkheid. De firma stortbeton Declercq stelt daarvoor een mixerwagen ter beschikking en De Lijn voorziet een bus. Aan de hand van een spelsituatie waarbij leerlingen zowel in het voertuig plaatsnemen als errond gaan staan, ondervinden ze waar de dode hoeken zich precies bevinden.
Samenwerking redt levens op de weg. In Kortrijk hebben stad, politie, De Lijn en de private sector de handen ineengeslagen om dodehoekongevallen te bestrijden. Met opleidingen voor laatstejaars leerlingen wordt bewustzijn gecreëerd over de onzichtbare gevaren rond vrachtwagens en bussen. Deze inspanningen zijn een stap voorwaarts in de strijd voor verkeersveiligheid, waarbij preventie en educatie centraal staan. Uiteraard blijven we ook werken aan veiligere schoolroutes om dergelijke ongevallen te vermijden.Axel Weydts, Schepen van Mobiliteit
De meeste dodelijke dodehoekongevallen gebeuren met kinderen en jongeren tussen de 11 en 20 jaar. Daarom ben ik blij dat 17 Kortrijkse scholen zich engageren om deel te nemen aan deze gratis opleiding, maar het mochten er gerust nog meer zijn. Veel van de leerlingen van het zesde leerjaar fietsen volgend jaar elke dag alleen of met vrienden naar de middelbare school. Het is zeer belangrijk dat ze zich goed bewust zijn van de gevaren en verkeersregels.Ruth Vandenberghe, burgemeester Kortrijk
Bevoegd
-
- Ruth Vandenberghe
- Burgemeester (tot 22 oktober 2023)
- ruth.vandenberghe@kortrijk.be
- 0472 60 38 45
-
- Axel Weydts
- Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken
- axel.weydts@kortrijk.be
- 0479 29 93 40
Gerelateerde onderwerpen
Gerelateerd nieuws
In 2029 hoogwaardig openbaar vervoer tussen centrum en Hoog Kortrijk
De binnenstad van Kortrijk en Hoog Kortrijk zijn stadspolen in volle ontwikkeling. Om deze ontwikkeling duurzaam te faciliteren staan er de komende jaren heel wat projecten op stapel. Stad Kortrijk...
Vernieuwde Rekkemsestraat terug open voor verkeer
Vanaf vrijdag 24 november is de Rekkemsestraat in Marke weer opengesteld voor het verkeer. De straat werd verkeersveiliger gemaakt met betere kruispunten, een asverschuiving en comfortabele fietssu...
Aankoop gronden Guido Gezellelaan als nieuwe schakel in Groene Verbinding Kortrijk Noord
Eind 2022 stelde Stad Kortrijk de plannen voor de Groene Verbinding voor: vijf kilometer nieuwe wandel- en fietspaden met een totaaloppervlakte van 26 hectare nieuw groen. Eén van de deelgebieden, ...
Stad en politie controleren fietsers tijdens donkere maanden
Onder het motto ‘Stad Kortrijk ziet u graag’ deelt de stad na de herfstvakantie 5.000 sets fietslampjes uit. Daarmee zet de stad het verplicht gebruik van het fietslicht in de kijker. Als fietser m...
Nieuwe fietspaden in Bergstraat en Knokstraat voor meer verkeersveiligheid
Nu de voorbereidende nutswerken bijna achter de rug zijn, gaat de heraanleg van de Bergstraat en de Knokstraat een volgende fase in. De werken worden gefaseerd uitgevoerd en starten op 2 november.