Kortrijk ontvangt opnieuw SAVE-label

Lotgenotenorganisatie OVK (Ouders van Verongelukte Kinderen) zet zich in om het aantal (dodelijke) verkeersongevallen bij kinderen en jongeren drastisch te doen dalen. Om dit te verwezenlijken betrekt OVK de steden en gemeenten bij haar strijd voor meer verkeersveiligheid. Daarvoor werd in 2011 het SAVE-charter Steden & Gemeenten ontwikkeld, om steden en gemeenten aan te sporen een beter en veiliger mobiliteitsbeleid te voeren. Het SAVE-charter bestaat uit 7 doelstellingen die een grotere veiligheid beogen voor elke weggebruiker en voor jongeren en kinderen in het bijzonder.

WhatsApp Image 2023-06-28 at 11.05.55.jpeg
  • jpeg
WhatsApp Image 2023-06-28 at 11.05.55 (2).jpeg
  • jpeg
WhatsApp Image 2023-06-28 at 11.05.55 (1).jpeg
  • jpeg

Op 22 februari 2016 ondertekende Kortrijk het SAVE-charter. Hiermee ging de stad het engagement aan te werken aan een SAVE-actieplan verkeersveiligheid gestoeld op de 7 SAVE-doelstellingen. Het eerste actieplan van Kortrijk werd eind 2017 geëvalueerd en goedgekeurd door de vzw Ouders van Verongelukte Kinderen (OVK). Het SAVE-label is op 12 januari 2018 uitgereikt.

Ondertussen zat de stad niet stil en werkte ze nog drie tweejaarlijkse actieplannen uit (2019-20 en 2021-22) en zeer recent nog een nieuw plan 2023-24. OVK achtte dan ook de tijd rijp voor de uitreiking van een tweede SAVE-label omwille van de gedane inspanningen de voorbije jaren maar ook voor de op stapel staande modelacties. Dit label is het bewijs dat Kortrijk absoluut op het juiste spoor zit qua afstemming verkeersveiligheid en kinderen.

De (her)uitreiking van het SAVE-label is voor Kortrijk een erkenning dat we ons ten volle blijven inzetten voor meer verkeersveiligheid, in het bijzonder voor kinderen. Zo is de invoering van schoolstraten een mooi voorbeeld van hoe we een schoolomgeving maximaal veilig maken. Bovendien geven we bij elke nieuwe aanleg van de verkeersinfrastructuur zoveel als mogelijk ruimte en aandacht aan de zachte weggebruiker. 80% van de Kortrijkse straten is zone 30 en Kortrijk is de eerste stad waar we in de kern een ruime fietszone invoerden. Inmiddels zijn er nog heel wat fietszones en -straten bijgekomen in de deelgemeenten. Axel Weydts, Schepen van Mobiliteit
We zijn dankbaar dat OVK onze vele inspanningen om de verkeersveiligheid voor onze kinderen te verhogen, apprecieert. Maar dat wil niet zeggen dat we nu op onze lauweren rusten. Het blijft nodig om elke dag werk te maken van een verkeersveiligere stad. Ruth Vandenberghe, burgemeester Kortrijk
Op basis van de vele verwezenlijkingen inzake verkeersveiligheid verdient de stad Kortrijk een 2de SAVE-label. Bij elke aanleg wordt aandacht gegeven aan de actieve weggebruiker. In de binnenstad wordt de auto op vele plaatsen geweerd. Ook in de deelgemeenten wordt er gewerkt aan de verkeersveiligheid. Kortrijk geeft met zijn uitgebreide fietszone het goede voorbeeld. Roel De Cleen, coördinator SAVE steden en gemeenten 

Stad Kortrijk draagt verkeersveiligheid hoog in het vaandel. Zij houden de vinger aan de pols via de ongevallencijfers van de politie en de verkeersanalyses die 7/7 uitgevoerd worden en waarvan de resultaten sedert dit jaar door iedereen kunnen geraadpleegd worden op de website (onder ‘verkeersanalyses’). Kortrijk luistert ook naar wat er leeft bij de bevolking via bvb. Kortrijk op Toer, inspraak bij wijkcirculatieplannen of het participatief traject ‘Jonge Wegweters’.

Extra voor pers

Kortrijk ontvangt de vzw Ouders van Verongelukte Kinderen op woensdag 28 juni. Er is een fotomoment voorzien tijdens de overhandiging van het SAVE-label om 10.30 uur in de Beatrijszaal van het historisch stadhuis.

Bevoegd

Gerelateerde onderwerpen

Ontvang exclusief nieuws

Ben je een journalist? Of werk je voor een dagblad, tijdschrift of blog?
Meld je aan en krijg als eerste toegang tot ons nieuws.

Aanmelden

Ontvang het laatste Kortrijk nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL