Stad Kortrijk en Vlaamse investeringsmaatschappij PMV werken samen voor nieuw woonproject

Tuinstraat krijgt 16 gezinsvriendelijke en energiezuinige woningen

Tussen de Tuinstraat en de Nieuwstraat is de eerste steen gelegd van een nieuw woonproject voor gezinnen met een voorkeur voor stedelijk wonen. Pandenfonds NV, een samenwerking tussen Stad Kortrijk en de Vlaamse investeringsmaatschappij PMV, bouwt er 16 gezinsvriendelijke en energiezuinige woningen om het woonaanbod in Kortrijk gevarieerder te maken. Met het project wordt de Tuinstraat ook weer echt de Tuinstraat: de woningen krijgen in plaats van parking een gemeenschappelijke binnentuin.

Pandenfonds NV is een joint venture van Stad Kortrijk en de Vlaamse investeringsmaatschappij PMV. Het fonds wil verloederde sites aanpakken en de huurmarkt activeren door meer betaalbare woningen op de markt brengen. Daarom is het fonds gestart met een nieuw woonproject tussen de Tuinstraat en de Nieuwstraat. Dat gebied maakt deel uit van het masterplan Spoorweglaan dat de wijk rond de Spoorweglaan wil opwaarderen. Van het vergeten stadsdeel bij het station wordt stap voor stap een boeiende woonomgeving gemaakt.

Energiezuinige woningen met modernste technieken

Het project Tuinstraat-Nieuwstraat bestaat uit 16 woningen op een site van 1.331 m2. De gronden werden tussen 2001 en 2008 stapsgewijs door de stad aangekocht. Eén pand werd verworven door onteigening. In 2009 verhuurde de stad het perceel als werfparking voor K in Kortrijk.

In de plaats komen 9 woningen met 3 slaapkamers en gelijkvloerse terrassen, 3 woningen met 3 slaapkamers en dakterrassen en 4 woningen met 2 slaapkamers en dakterrassen. De bewoonbare oppervlakte varieert tussen de 123 en 156 m². De woningen zijn energiezuinig met een E-peil tussen 10 en 13, afhankelijk van het type woning. Elke woning is voorzien van een aparte regenwaterput, zonnepanelen, een warmtepomp voor warm water en verwarming, vloerverwarming op lage temperatuur en een ventilatiesysteem D.

Het ontwerp van de woningen is gebaseerd op een Design & Build-aanpak, waarbij maf architecten uit Kortrijk en bouwonderneming Damman uit Deerlijk werden geselecteerd uit een reeks kandidaten. De architectuur kenmerkt zich door een doorgedreven baksteenontwerp met verfijnde detaillering, waarbij lichte nuanceverschillen de individuele wooneenheden benadrukken. De dynamische woonvorm met splitlevels zorgt voor interessante doorzichten en relaties binnen de woningen, en de hellende daken laten veel natuurlijk licht toe in het binnengebied.

Gemeenschappelijke binnentuin van 500 m²

Alle 16 woningen palen aan een gemeenschappelijke binnentuin van ongeveer 500 m². De bewoners hebben voldoende privacy, er zijn zitbanken en kinderen kunnen naar hartenlust spelen. Na overleg met de bewonersgroep kan er mogelijk plaats worden voorzien voor kleine moestuinen, urban farming,... De Tuinstraat wordt op die manier weer een echte Tuinstraat.

Pandenfonds_Tuinstraat_Inplanting.jpg
Pandenfonds_Tuinstraat_Gevelzicht.jpg
Pandenfonds_Tuinstraat_Interieur3.jpg
Pandenfonds_Tuinstraat_Interieur2.jpg
Pandenfonds_Tuinstraat_Binnengebied2.jpg
Pandenfonds_Tuinstraat_Binnengebied1.jpg

Beelden: maf architecten uit Kortrijk

Focus op gezinsvriendelijk wonen in de binnenstad

Het doelpubliek van het nieuwe woonproject is de (jonge) Kortrijkzaan die leeft en werkt in Kortrijk. Jonge gezinnen met een voorkeur voor stedelijk wonen. Alle woningen hebben daarom een grote inkomhal, met voldoende plaats voor (bak)fietsen. Met dit project wil Pandenfonds NV meer betaalbare en gezinsvriendelijke woningen voor de middenklasse in de binnenstad aanbieden.

Timing

De eerste bewoners kunnen vanaf januari 2025 hun intrek nemen. De huurwoningen worden verhuurd via het Marktverhuurkantoor, dat zich richt op mensen die moeilijker toegang vinden tot de private huurmarkt. Het kantoor verhuurt niet aan sociale huurprijzen, maar wel aan eerlijke marktconforme prijzen. De overige woningen worden verkocht. Hoeveel dat er precies zijn, is momenteel nog niet bepaald. De bedoeling is om zoveel mogelijk huizen te verhuren.

Geïnteresseerde huurders kunnen zich melden via marktverhuurkantoor@kortrijk.be

Geïnteresseerde kopers kunnen contact opnemen via vastgoed@kortrijk.be.

De bouw van 16 gezinswoningen past in de verdere opwaardering van de buurt met tal van nieuwe projecten: de Belgacomsite, de Vlasmarkt, diverse studentenhuisvestingsprojecten, de Zwevegemsestraat, de vergroening van het winkelwandelgebied, de nieuwe stationsomgeving. Ook omwille van de centrale ligging zijn de woningen ideaal voor gezinnen die in het hart van de stad willen wonen. Wout Maddens, schepen van Bouwen en Wonen
De realisatie van betaalbare en kwalitatieve huurwoningen past mooi in de opdracht van PMV: als financiële partner mee de realisatie mogelijk maken van ambitieuze vastgoedprojecten die een meerwaarde zijn voor de maatschappij. Bertrand Van Regemortel, PMV

Over PMV

PMV bouwt als investeringsmaatschappij aan een duurzame Vlaamse economie, de motor van onze welvaart en welzijn. Wij zijn de partner van ambitieuze ondernemingen en projecten, die inzetten op maatschappelijke impact en financieel rendement. PMV financiert beloftevolle bedrijven van bij de prille start, tot en met de groei en internationalisering. PMV biedt financiële oplossingen op maat aan alle ondernemers met een goed businessplan en een sterk managementteam. Zij doet dat met kapitaal, leningen en waarborgen. Daarnaast realiseert zij met en voor de overheid, en andere partners, projecten die belangrijk zijn voor de welvaart en het welzijn in Vlaanderen. PMV beschikt over een portfolio met 1,7 miljard euro in beheer.

Frank Kindt, frank.kindt@pmv.eu, +32 472 42 07 90