Afbraak van voormalig rusthuis Sint-Vincentius is begonnen

Samen met de heraanleg van het historisch centrum zijn ook de afbraakwerken van het vroegere rusthuis Sint-Vincentius begonnen. Een groot deel van de gebouwen wordt gesloopt om de Onze-Lieve-Vrouwekerk beter tot haar recht te laten komen en om het Begijnhofpark uit te breiden. De gebouwen die niet worden afgebroken, krijgen een nieuwe bestemming. Er komt ook een nieuwe woonontwikkeling. De afbraakwerken duren, onder voorbehoud van onvoorziene omstandigheden, een zestal maanden.

Geschiedenis van de Sint-Vincentiussite

De Sint-Vincentiussite in de Groeningestraat is 3.819 m² groot. In 1947 opende het Sint-Vincentiusziekenhuis er de deuren, vanaf 1984 was het een rust- en verzorgingstehuis voor ouderen. De gebouwen kwamen leeg te staan door de bouw van het AZ Groeninge, dat een fusie is van vier Kortrijkse ziekenhuizen. Door die fusie kwam in 2010 de Sint-Niklaascampus op de Houtmarkt vrij. Stad Kortrijk en het voormalige Stadsontwikkelingsbedrijf Kortrijk werkten samen met het AZ Groeninge, de vzw Sint-Vincentius en de Zusters van het Geloof een scenario uit om het rusthuis Sint-Vincentius te herlokaliseren op de Sint-Niklaascampus. De vzw Sint-Vincentius kocht de campus over en bouwde er vanaf 2014 een nieuw woonzorgcentrum.

De laatste rusthuisbewoners verhuisden in december 2017 van de Groeningestraat naar de nieuwbouw op de Houtmarkt. Sindsdien zijn de oude Sint-Vincentiusgebouwen volledig eigendom van Stad Kortrijk. De stad kocht ze voor 4,1 miljoen euro met het oog op de heraanleg van het historisch centrum. De omgeving wordt een idyllisch woonerf met meer groen, nieuwe fiets- en wandelpaden, extra ruimte voor gezellige terrasjes, speelelementen voor kinderen en een Begijnhofpark dat maar liefst 2.600 m² groter is.

Schermopname (50).png
  • png
Schermopname (51).png
  • png
IMG_3134.JPG
  • JPG
begijnhof2.jpg

Verloop van de afbraakwerken

De heraanleg van het historisch centrum startte op maandag 20 maart en verloopt in vier fases. Gelijklopend met die vier fases gebeuren nog andere werken, waaronder de sloop van het rusthuis Sint-Vincentius. De afbraakwerken worden uitgevoerd door aannemer Monseré uit Meulebeke en duren een zestal maanden. Die termijn is onder voorbehoud, want de site van Sint-Vincentius is zeer complex en uitgebreid. Bovendien zijn de gebouwen deels onderkelderd. In de ondergrond kunnen nog onbekende elementen worden aangetroffen die vertraging opleveren. Het archeologisch onderzoek dat werd uitgevoerd op de site bracht alvast resten van de voormalige muur van de 16de-eeuwse Groeningeabdij naar boven. De kostprijs van de afbraakwerken bedraagt ongeveer een half miljoen euro.

Intussen zijn de gebouwen al gedeeltelijk gestript. Schrijnwerk en asbest werden verwijderd, leidingen werden opengebroken enzoverder. De aannemer start aan de oostelijke kant van de site met de afbraak van de gebouwen en schuift op naar het westen, richting de Onze-Lieve-Vrouwekerk. Het puin wordt eerst op de site zelf gestapeld. Als het gebouw naast de Onze-Lieve-Vrouwekerk is afgebroken, wordt het puin in één aaneengesloten fase afgevoerd via de Groeningestraat. Dat is voorzien vanaf eind juni. Tegen eind augustus moeten de werken afgerond zijn.

De woningen 4, 20 en 22 in de Groeningestraat behoren eveneens tot Sint-Vincentius, maar worden niet gesloopt. Zij krijgen of hebben al een nieuwe functie, zoals het restaurant ViEr op nummer 4. Van huisnummer 34 wordt de voorbouw behouden en de achterbouw gesloopt. Dit pand wordt mee opgenomen in de toekomstige herontwikkeling.

Toekomstplan voor de site

De site speelt een belangrijke rol in de heraanleg van het historische hart van de stad. Zo wordt het kopgebouw aan de kant van de Groeningestraat gesloopt waardoor de Onze-Lieve-Vrouwekerk beter tot haar recht komt. Alle gebouwen aan de kant van het Begijnhofpark worden afgebroken. Langs de kant van de Onze-Lieve-Vrouwekerk komt later een mooie zichtgevel aan het pand nummer 4 om het beter te integreren in zijn nieuwe omgeving.

Bij de herontwikkeling van de site zal de bebouwingszone een stuk compacter worden. Aan de kant van de Onze-Lieve-Vrouwekerk wordt de bouwlijn naar achteren geschoven. De afstand tussen de kerk en de toekomstige bebouwing wordt daardoor 20 meter in plaats van 5 meter. Ook de bouwlijn aan de kant van het Begijnhofpark wordt zo’n 15 meter achteruit geschoven, waardoor het park een stuk groter wordt.

De site krijgt een wooninvulling. Na de afbraak zal de site onder voorwaarden verkocht worden. De stad beoogt een kwalitatieve ontwikkeling die architecturaal is afgestemd op de historische omgeving. De verkoop zal worden gelanceerd in 2023. De kandidaat koper-ontwikkelaar zal in 2024 worden geselecteerd. De effectieve herontwikkeling zal na 2025 gebeuren.

Hinder voor de buurt en voorbijgangers

Voor de veiligheid van de buurtbewoners en passanten werd de volledige site afgesloten met werfhekken. Daardoor kan de doorgang van het Begijnhofpark naar de Groeningestraat niet meer worden gebruikt. Het charter werftransport is van toepassing. Stofhinder wordt zoveel als mogelijk vermeden door de site te besproeien. De afvoer van het puin wordt gecombineerd in de zomermaanden, wanneer de scholen gesloten zijn, om de hinder in de buurt te beperken.

Deze afbraak zorgt voor een forse uitbreiding van het Begijnhofpark. Het park wordt maar liefst 30% groter, van 8.100 m² naar 10.700 m² . Ook ontstaan mooie zichten op de historische O.-L.-V.-kerk, de artillerietoren en het Begijnhof. De nieuwe ontwikkeling zal minder ruimte innemen dan de huidige gebouwen van Sint-Vincentius. Hiervoor lanceren we tegen de zomer een oproep.  Wout Maddens, schepen van Bouwen, Wonen en Stadsvernieuwing