Mementofestival rekent af met vandalisme

Op donderdag 16 maart is een daad van vandalisme met racistische insteek gepleegd op een installatie van het Letterzettercollectief. De glazen kiosk, in het centrum van de stad, is in het kader van Mementofestival bestickerd met gezichten van de leden van het collectief. Vandalen hebben het gezicht van één van de leden met migratie-achtergrond en hoofddoek, weggekrast.

De stad Kortrijk, het Letterzettercollectief en letterzetter/stadsdichter Astrid Haerens veroordelen deze walgelijke daad en beantwoorden dit signaal met het antwoord dat er in deze stad en overal een nultolerantie moet zijn tegenover racisme.

Ik veroordeel deze laffe daad van racisme en vandalisme volledig. Als schepen van cultuur kan ik alleen maar trots zijn op de diversiteit en meerstemmigheid in het culturele leven van deze stad, en op alles wat ons divers dichterscollectief in de stad verwezenlijkt. Voor racisten en vandalen is hier geen plaats.   Axel Ronse, schepen van cultuur

De sticker werd ondertussen verwijderd en vervangen door een anti-racistische boodschap. Uit respect voor de betrokken persoon geven we de foto's van het vandalisme niet vrij voor publicatie.

Foto nieuwe boodschap

Kiosk nieuwe boodschap.jpg

Foto oorspronkelijk campagnebeeld

Kiosk oude boodschap.jpg