Zythos Bierfestival voor het eerst in Kortrijk

Belangrijk nieuws voor bierliefhebbers: op 22 en 23 april 2023 organiseert Zythos vzw in samenwerking met Stad Kortrijk en LandMarck het 18e Zythos Bierfestival. Voor het eerst zetten ze hun tenten op in Kortrijk. Net zoals de voorgaande edities kunnen bierliefhebbers er hun hart ophalen aan tientallen proefstanden. Sommige brouwsels zijn uitsluitend te proeven op het festival.

Na 8 edities in Sint-Niklaas en 9 in Leuven verhuist het Zythos Bierfestival naar de LandMarck-Hal K langs de Weggevoerdenlaan in Kortrijk. Ook hier zullen de standen bemand worden door uitsluitend Belgische brouwerijen en bierfirma’s en kan je meer dan 500 bieren degusteren in ruil voor jetons. Deze kan je vanaf half januari in voorverkoop aankopen via www.zbf.be. De degustaties gebeuren in ZBF–proefglazen van 10 cl. Standhouders vragen 1 of 2 jetons voor een proefglas, afhankelijk van het type bier.

Het Zythos Bierfestival is een ode aan de rijke Belgische brouwtraditie. De grootste drijfveer om dit festival te organiseren is enerzijds de bezoekers te laten kennis maken met een selectie van meer dan 500 Belgische bieren in een breed aanbod van bierstijlen, smaken, geuren en kleuren en anderzijds de Belgische brouwerijen/bierfirma’s een platform te geven waarop zij hun bieren kunnen voorstellen aan een internationaal publiek. Freddy Van Daele, voorzitter Zythos vzw
We zijn trots dat we het grootste Belgische bierfestival voor het eerst in Kortrijk mogen verwelkomen. Bierliefhebbers komen in een stad terecht waar bierbrouwen echt in de lift zit. Naast de gevestigde waarden zijn er de laatste jaren tal van kleine brouwerijen bijgekomen in Kortrijk. Met de stad zetten we die lokale brouwers graag in de kijker, bijvoorbeeld ook door hun bieren te serveren op huwelijksrecepties, jubilea en andere ontvangsten op het stadhuis. Voor de Kortrijkzanen is het bierfestival bovendien de ideale gelegenheid om LandMarck, een nieuwe creatieve hotspot in Kortrijk, te ontdekken. Santé! Ruth Vandenberghe, burgemeester
We slagen er in om met het Zythos bierfestival een gevestigde waarde en bewezen concept naar Kortrijk te halen. Samen met de organisatie willen we het festival verder uitbouwen. We verwachten duizenden bierliefhebbers die Kortrijk zullen aandoen. Samen met de brouwers uit onze streek zullen we hen met veel smaak ontvangen. Wouter Allijns, schepen van Economie
Hal K, De grootste #LandMarck hal wordt momenteel volledig vernieuwd om komende evenementen, beurzen of markten in alle comfort te kunnen organiseren. Thorben Meurisse, LandMarck

Het ZBF is het grootste bierfestival ter wereld dat uitsluitend gewijd is aan Belgische bieren en kent met bezoekers uit meer dan 40 landen een grote internationale waardering.

Praktisch

Zaterdag 22 april 2023 van 13u tot 23u (toegang vanaf 12u met voorverkoopticket)

Zondag 23 april 2023 van 12u tot 20u

Bier schenken stopt 30 min voor sluitingstijd.

partners.JPG
  • JPG
partners.JPG

Meer weten over LandMarck & Hal K? Contacteer hen dan via www.landmarck.be/nl/contact

Zythos vzw is een confederatie van bierverenigingen met als doel het bewaren en bevorderen van de Belgische biercultuur in de meest ruime zin. Daartoe zal zij:

· Projecten organiseren en/of stimuleren die het kenbaar maken van de Belgische bieren en hun smaken bevorderen. Hiervan is het Zythos Bierfestival het meest bekende voorbeeld;

· Onregelmatigheden ten overstaan van de consument aanklagen;

· Streven naar erkenning van het Belgisch bier als onderdeel van onze cultuur, brouwerijtraditie, levensstijl en gastronomie.

www.zythos.be

affiche.jpg