Dag van de Vrijwilliger: VAXPO-vrijwilligers vinden de weg naar vrijwilligerswerk bij de stad

Dinsdag 6 december, daags na de internationale Dag van de Vrijwilliger, worden de laatste coronavaccins gezet in VAXPO. Daarna sluit het vaccinatiecentrum in de Budafabriek (hopelijk) definitief de deuren. Het is het einde van een vaccinatiecampagne die bijna twee jaar heeft geduurd, een logistieke monsteroperatie die nooit zou gelukt zijn zonder de hulp van honderden vrijwilligers. Veel Kortrijkzanen die in VAXPO de smaak voor vrijwilligerswerk te pakken kregen, zetten hun vrijwillig engagement elders verder. Ook bij Stad Kortrijk is hun hulp zeer welkom.

122 vrijwilligers die aan de slag waren in het vaccinatiecentrum VAXPO hebben zich al opgegeven om vrijwilligerswerk te doen bij de stad. Populaire taken zijn: helpen op evenementen, bij de bibliotheek, de verschillende musea, de Deelfabriek, praatgroepen en praattafels Nederlands. Zo ook Carine De Loof en Lesley Dawes. Zij waren van bij de opstart in februari 2021 aan de slag in VAXPO en zetten hun vrijwillig engagement nu verder in de bibliotheek en het museum 1302 in de Onze-Lieve-Vrouwekerk.

Ik heb toch wekelijks minstens één shift gedraaid in VAXPO. Ik heb heel wat nieuwe mensen leren kennen. Er heerste een warm groepsgevoel onder de vrijwilligers, we hielpen elkaar allemaal. Ik heb veel gekregen van de samenleving en met vrijwilligerswerk wil ik ook iets teruggeven. Ik vind dat eigenlijk mijn plicht. Ik heb mij nu opgegeven om als vrijwilliger in de Bib te werken. Ik ben een gepensioneerde leerkracht Nederlands en was vroeger op school ook verantwoordelijk voor de bibliotheek. En ik lees natuurlijk graag. Vrijwilligerswerk bij de Bib sluit daar perfect bij aan.  Carine De Loof, vrijwilliger
Ik heb zelf vijf dagen in het ziekenhuis gelegen na een coronabesmetting. Ik heb dan ook niet getwijfeld om mij te engageren in VAXPO. Er heerste een ongeziene samenhorigheid onder de vrijwilligers. Iedereen had de wil om de vaccinatiecampagne te doen slagen. Nu VAXPO stopt, wil ik bezig blijven. Ik ben immers een bezige bij. Ik ben aan de slag in het prachtige museum 1302 in de Onze-Lieve-Vrouwekerk. Ik ben 42 jaar geleden van mijn geboorteland Canada verhuisd naar België. Mijn moedertaal is dus Engels en dat komt nu goed van pas om anderstalige bezoekers te informeren. Lesley Dawes, vrijwilliger
Stad Kortrijk kan rekenen op de hulp van zo'n 1.100 vrijwilligers. Zij zorgen o.a. voor onthaal in het stadhuis, ze helpen bij maaltijden in de woonzorgcentra, bemannen de cafetaria's van de wijkcentra, bedelen de wijkkranten, gidsen, begeleiden buurtcompostering als compostmeesters en zoveel meer. Allemaal hebben ze met hun vrijwillig engagement een impact op het leven van Kortrijkzanen. Hun hulp is onmisbaar voor de dagelijkse werking van de stad. We kunnen hen daar niet genoeg voor bedanken. We zijn ook altijd op zoek naar nieuwe vrijwilligers. We verwelkomen de VAXPO-vrijwilligers dus met open armen.  Stephanie Demeyer, schepen van vrijwilligers
IMG_0819.jpg
IMG_0817.jpg

Stad zoekt vrijwilligers: word jij collega-chauffeur van Patrick?

Stad Kortrijk kan dus rekenen op de hulp van meer dan 1.000 vrijwilligers. Maar toch is de stad altijd op zoek naar extra helpende handen. Zo zoeken we bijvoorbeeld dringend chauffeurs voor de wijkcentra. Patrick Lakiere besliste drie maanden geleden om aan de slag te gaan als vrijwilliger-chauffeur.

Ik ben heel blij dat ik die beslissing genomen heb. Ik voer minder mobiele mensen van en naar wijk- en woonzorgcentra. Ik rijd ook wanneer ze een uitstap doen, bijvoorbeeld naar de zee. Ik doe graag 'een klapke' met mijn passagiers en ervaar heel veel dankbaarheid. Daarvoor doe ik het. Patrick Lakiere, vrijwilliger-chauffeur

Wil jij ook chauffeur worden of ben je geïnteresseerd in ander vrijwilligerswerk bij de stad? Wij hebben zeker een boeiende opdracht voor jou. Neem dus zeker een kijkje op www.kortrijk.be/vrijwilligerswerk, stuur een mailtje naar vrijwilligers@kortrijk.be of bel naar 1777.

IMG_0823.jpg