Na een succesvolle eerste editie in 2020 zetten Stad Kortrijk en Designregio Kortrijk in het najaar van 2022 opnieuw samenwerkingen tussen handelaars en ontwerpers in de kijker. Met Commerce Design Kortrijk willen ze aantonen dat designgerichte of commerciële aanpassingen aan handelszaken niet alleen een positieve invloed hebben op de zaak zelf, maar ook op de hele buurt en zelfs stad en streek.
“Commerce Design” is een award-programma dat werd ontwikkeld in Montréal, een van de partnersteden van de stad in het UNESCO-netwerk. De wedstrijd richt zich tot handelaars die de afgelopen jaren hebben geïnvesteerd in de architectuur en het commercieel ontwerp van hun zaak en zo de stad en deelgemeenten levendiger, unieker en aantrekkelijker maakten voor zowel bewoners als bezoekers. Die inspanningen willen de partners belonen en Kortrijkse creatieve en innovatieve handelszaken én ontwerpers in de kijker plaatsen.
Net als 2 jaar geleden zijn er heel wat sterke kandidaten die aanspraak maken op een Commerce Design Award. De kwaliteit van deze projecten zorgt voor een vibe die niet enkel de eigen zaak ten goede komt, maar ook de onmiddellijke omgeving ervan. Design van de bovenste plank kan heel wat in beweging zetten. Iets wat we ook willen doen met de make-over van het winkelwandelgebied. Het voorontwerp is nu in volle ontwikkeling en met de juiste ingrepen willen we ook daar heel wat in gang steken. We hopen de handelaars in het centrum te inspireren om verder te bouwen op die plannen en hun zaak aan te pakken. Zo zijn we meteen verzekerd van een nieuwe lading genomineerden voor de 3e editie in 2024.Wouter Allijns, schepen van Ondernemen
Begin september werd uit de inschrijvingen een eerste selectie gemaakt van 15 kandidaten die verder kans maken op de Jury Grand Prize en de Public’s Choice Award. Eind september ging de jury langs bij deze kandidaten. Op basis van deze fysieke bezoeken heeft de jury een finale selectie gemaakt van de winnaars van de Jury Grand Prize. De 15 kandidaten maken tevens kans op de Public’s Choice Award. Iedereen kan zijn stem uitbrengen op zijn/haar favoriete project via www.commercedesignkortrijk.be . Stemmen kan vanaf vandaag t.e.m. 20 oktober.
De winnaars van de Jury Grand Prize en de unieke winnaar van de Public’s Choice Award zullen bekend gemaakt worden op de feestelijke award uitreiking op 25 oktober in de Budafabriek. Behalve de eer ontvangen zij een award gemaakt in het Budalab. Tijdens de eerste editie brachten 3.634 personen hun stem uit op één van de 12 geselecteerde zaken. De winnaar van de Public Choice Award 2020 was kapperszaak Ton sur Ton van Nico Desmet.
Commerce Design is een concreet resultaat van het lidmaatschap van de stad en regio Kortrijk aan het UNESCO Creative Cities Network. Dit project moedigt de samenwerking tussen handelaars in stadscentra en professionele designers aan. Het project wordt uitgevoerd door Designregio Kortrijk en gefinancierd door de stad Kortrijk en het Interreg France-Wallonie-Vlaanderen programma.
Bevoegd
-
- Wouter Allijns
- Schepen van Economie, Deelgemeenten en Sport
- wouter.allijns@kortrijk.be
- 0496 52 65 26
Gerelateerde onderwerpen
Gerelateerd nieuws
Vaste tarieven voor taxiritten vanaf station
De omgeving van het station is volop in verandering. In het kader van deze ontwikkelingen en in nauw overleg met de taxisector zet de stad in op het verbeteren van de taxistandplaatsen rond het sta...
Winter in Kortrijk lokte bijna 100.000 bezoekers meer dan vorig jaar
Wie tijdens de eindejaarsperiode afzakte naar de Kortrijkse binnenstad merkte het ongetwijfeld zelf op: het was niet alleen de gezelligste 'Winter in Kortrijk' ooit, maar ook de drukst bezochte edi...
Creatool wint arcadekast van Stad Kortrijk op Bedrijvencontactdagen
Op 13 en 14 december was Kortrijk Xpo opnieuw het walhalla voor West-Vlaamse ondernemers tijdens de Bedrijvencontactdagen. Ook Stad Kortrijk was aanwezig met een succesvolle stand. Om de groei en h...
De Kortrijk Cadeaubon heeft voortaan een fysiek verkooppunt waar je 24/7 terecht kan
De kiosk aan de Graanmarkt doet vanaf vandaag dienst als 24/7 verkooppunt van de Kortrijk Cadeaubon. Zo bouwen we verder aan het succes van de Kortrijk Cadeaubon.
Lingerie BRA wint 1 jaar publiciteit in Budascoop
Kunstencentrum BUDA lanceerde begin oktober i.s.m. Stad Kortrijk een wedstrijd om een lokale Kortrijkse handelaar uitgebreid in de spotlights te zetten. De winnaar van de wedstrijd ‘Local Heroes’ g...