Stad Kortrijk zet haar vrijwilligers in de bloemetjes tijdens bedankingsfeest

Bijdrage van 1.100 vrijwilligers onmisbaar voor dagelijkse werking

Stad Kortrijk kan rekenen op de hulp van zo'n 1.100 vrijwilligers. Zij zorgen o.a. voor onthaal in het stadhuis, ze helpen bij maaltijden in de woonzorgcentra, bemannen de cafetaria's van de wijkcentra, bedelen de wijkkranten, gidsen, houden de straten net als Mooimaker, begeleiden buurtcompostering als compostmeesters en zoveel meer. Met het bedankingsfeest wil de stad hen oprecht bedanken voor hun onmisbare inzet.

Het laatste bedankingsmoment voor onze vrijwilligers dateert al van april 2019, een uitstap naar Pairi Daiza. De voorbije twee jaar moest het feest door corona telkens afgelast worden. De coronaperiode was zwaar voor veel vrijwilligers, maar ze heeft ook de ongelooflijke kracht van vrijwilligerswerk getoond, kijk maar naar de vaccinatiecampagne in VAXPO, die zonder de honderden vrijwilligers nooit kon gelukt zijn. Het heeft het enthousiasme voor vrijwilligerswerk alleen maar aangewakkerd, de stad heeft vandaag bijna 250 vrijwilligers meer in haar netwerk dan drie jaar geleden. Dit jaar maakten we er een echt bedankingsfeest van met alles erop en eraan. Want dat hebben ze meer dan verdiend. Het zijn allemaal ambassadeurs van onze stad. Met hun belangeloze inzet hebben ze een grote impact op het leven van heel veel mensen.  Stephanie Demeyer, schepen van vrijwilligers
Naast al het praktische en organisatorische werk dat de vrijwilligers verrichten in de woonzorgcentra en de wijk- en dienstencentra, bij de maaltijdenbedeling of achter de toog van de cafetaria, bieden zij een luisterend oor aan de bezoekers. Dicht bij de mensen zijn ze een extra schakel naar onze sociale diensten om de hulpvragen die naar boven komen aan te pakken. Philippe De Coene, schepen van Sociale Vooruitgang

Alle 1.100 vrijwilligers kregen tijdens de Week van de Vrijwilliger (27/02 - 06/03) een uitnodiging in de bus voor het bedankingsfeest. 360 vrijwilligers gingen op de uitnodiging in en zakten vrijdagavond af naar OC De Troubadour in Bissegem dat voor de gelegenheid was ingekleed in een zuiders-zomerse sfeer.

Programma

17u: receptie met muzikale omkadering van A Sombra de Bananeira die met hun mix van Braziliaanse Choro en Manouche zorgen voor hogere zomerse sferen.

18u30: opening van het buffet (barbecue en paella + dessertijs) met toespraken van schepenen Stephanie Demeyer en Philippe De Coene.

20u30: optreden van Kurt Lesaffre, die net als A Sombra de Bananeira deel uitmaakt van de Kortrijkse Stadsartiesten.

Alle aanwezigen kregen ook een plantje of bloemetje mee naar huis met de slogan 'Jouw inzet fleurt Kortrijk op.' Ben je ook geïnteresseerd in vrijwilligerswerk bij de stad Kortrijk? Neem dan zeker een kijkje op www.kortrijk.be/vrijwilliger-worden-iets-voor-jou of bel naar 056 24 46 65.