Komende zondag 17de editie van Caaap Triatlon Duatlon Kortrijk

Op zondag 19 juni organiseert het Aqua Protect 3Team (AP3T) opnieuw de Caaap Triatlon Duatlon Kortrijk. Sedert enkele jaren is de Caaap Triatlon Duatlon Kortrijk een echt stadsevent met het centrum van Kortrijk als voornaamste strijdtoneel.

De triatlon en duatlon Kortrijk is sinds enkele jaren uitgegroeid tot één van de populairste triatlons en duatlons van het land. De verschillende wedstrijden zijn dan ook al meerdere maanden uitverkocht. Er komen in totaal 1.200 atleten aan de start.

Het doet ons plezier dat de atleten heel graag naar Kortrijk afzakken. Elk jaar zijn de wedstrijden in een mum van tijd volzet en moeten we jammer genoeg heel wat atleten ontgoochelen. We werken dan ook een gans jaar heel hard om voor de atleten en toeschouwers telkens weer een hoogstaande organisatie neer te zetten. We moeten daarbij de stad en de veiligheidsdiensten bedanken voor de prima samenwerking. Ook onze sponsors, die deze organisatie samen met ons mogelijk maken, mogen we zeker niet vergeten. Vincent Servaege - Aqua Protect 3 Team

De duatleten openen vanaf 10u met 6 km lopen, 44km fietsen en 3 km lopen. Naast de Grote Markt doet het loopparcours nog enkele blikvangers aan, zoals de Broeltorens, de jachthaven en de vernieuwde Leieboorden met de Collegebrug.  Na de wissel wacht een uitdagend fietsparcours richting Hoog-Kortrijk en Bellegem. Bij de dames ligt de strijd helemaal open na de overstap van Lotte Claes naar het wielrennen. Bij de mannen staat de top van de Belgische duatlonwereld aan de start. Topduatleten Arnaud Dely , derde op het WK van 2021, en Guust De Smul, winnaar van vorig jaar, maken beiden deel uit van de nationale selectie. Thibaut De Smet, de kersverse wereldkampioen cross duatlon, en Joren Jans, respectievelijk nummers 2 en 3 van vorig jaar, en tweevoudig winnaar Glen Laurens zullen hen ongetwijfeld het vuur aan de schenen leggen.

Na de middag is het de beurt aan de triatleten. Start vanaf 14u30 aan Kortrijk Weide voor 1.000 meter zwemmen richting de Broeltorens waar op de verlaagde Leieboorden gewisseld wordt, gevolgd door 44 km fietsen en 10 km lopen. Ook hier ligt de strijd bij de dames, bij afwezigheid van een uitgesproken favoriete, volledig open. Of trekt Maaike Rygnaert uit Kortrijk gewoon de lijn door na eerdere winst in De Haan en Veurne? Bij de heren kondigt zich in ieder geval een strijd op het scherpst van de snee aan.  Jammer genoeg kan de winnaar van vorig jaar, Sven Vandenbroucke, zijn titel niet verdedigen na coronabesmetting. Het deelnemersveld blijft echter indrukwekkend: Vincent Van de Walle en Hannes Cool proberen voor een tweede keer te winnen in Kortrijk. Daarvoor zullen ze echter hun beste beentje moeten voorzetten want Pamphiel Pareyn en Brecht Van Vooren lonken ook naar het hoogste schavotje. Het is ook uitkijken of de lokale atleten Foeke Vanbecelaere en Ralph Nollet van het organiserende Aqua Protect 3 Team hun top 10 ambities kunnen waarmaken.

De triatlon en duatlon van Kortrijk is ondertussen een echte klassieker op de kalender. Niet enkel is dit een hoogstaand sportief event met topatleten aan de start, maar minstens even belangrijk, het is een sportevent dat mensen inspireert om ook mee te sporten, individueel of in trio. Zondag dus opnieuw een sportieve hoogdag in Kortrijk met ongetwijfeld een massa volk langs het parcours, zeker in de binnenstad. Wouter Allijns, schepen van Sport

Naast de individuele triatleten gaan ook de 180 trio’s en bedrijventeams van start voor hun sportieve uitdaging tijdens de AGO trio- & bedrijventriatlon.

AGO Jobs & HR hecht veel belang aan ‘Een gezonde geest in een gezond lichaam’. Daarom nemen we heel wat initiatieven om zowel eigen medewerkers als klanten te stimuleren om meer te sporten. En dát is nu net waar de AGO Trio- & Bedrijventriatlon op inzet: een toffe en sportieve manier om samen met collega’s en klanten een sportieve uitdaging aan te gaan, wat toch een vrij unieke ‘teambuilding’ is! Tom Martin, Marketing Director AGO Jobs & HR

Kom de atleten aanmoedigen en geniet mee van de prachtige sfeer van dit hoogstaande triatlon- en duatlongebeuren.

Meer info:

www.triatlonduatlonkortrijk.be