Tweede lichting onderwijsambassadeurs ontvangen diploma

Gisteravond (10 mei) ontvingen 14 Kortrijkse vrijwilligers hun diploma als onderwijsambassadeur uit handen van schepen van sociale vooruitgang Philippe De Coene. Als onderwijsambassadeur gaan ze aan de slag om anderstalige ouders correct te informeren over het onderwijs in Kortrijk. De bedoeling is om de kinderen van die anderstalige ouders zo alle kansen te geven op volwaardig onderwijs. Samen met de eerste lichting afgestudeerden zijn er nu 34 onderwijsambassadeurs aan de slag in Kortrijk.

Schepen Philippe De Coene samen met de onderwijsambassadeurs (c) Kortrijk
Schepen Philippe De Coene samen met de onderwijsambassadeurs (c) Kortrijk

Onderwijsambassadeurs is een project waarbij enthousiaste vrijwilligers met een migratieachtergrond hun kennis en ervaring over onderwijs in Vlaanderen in hun eigen taal doorgeven aan anderstalige ouders. De onderwijsambassadeurs informeren en sensibiliseren of verwijzen gericht door naar bestaande organisaties. De onderwijsambassadeurs zijn zelf ouders van schoolgaande kinderen. Ze kennen de drempels die anderstalige ouders of nieuwkomers ervaren binnen het Vlaams onderwijssysteem. Ze zijn meertalig en volgden bij FMDO (Federatie voor Mondiale en Democratische Organisaties) een opleiding over het schoolsysteem in Vlaanderen, kosten verbonden aan schoolgaan, studiekeuzes ...

Kennis over onderwijssysteem versterken

De bezorgdheden van ouders komen vaak voort uit een gebrek aan kennis. Ze kennen het onderwijssysteem in Vlaanderen nog niet goed, en vergelijken het (onbewust) met het onderwijssysteem dat ze nog kennen uit hun thuisland. Doordat ze de Nederlandse taal nog leren, zijn ouders niet altijd zeker of ze alles goed begrepen hebben. Een onderwijsambassadeur informeert hen in hun eigen taal, en vanuit hun eigen referentiekader. Dat helpt hen goede keuzes te maken voor de toekomst van hun kind.

Anderstalige ouders bijstaan in de studiekeuze van hun kinderen

We krijgen veel vragen over studiekeuze. Ouders willen de beste toekomst voor hun kinderen. Als hun kind een advies krijgt voor BSO of TSO zijn de ouders vaak bang dat hun zoon of dochter het niet ver genoeg gaat schoppen. Als ik uitleg dat je na BSO of TSO nog verder kan studeren, en dat er met een diploma uit het BSO of TSO nog heel wat mooie jobkansen zijn, voelen ze zich vaak gerustgesteld. Onderwijsambassadeur Oumaïma
1 op 5 Kortrijkzanen heeft een migratieachtergrond, met roots uit meer dan 130 verschillende landen. We willen nieuwe Kortrijkzanen zo goed mogelijk ondersteunen in hun zoektocht naar een plaats in onze samenleving. Onderwijs is een onmiskenbaar onderdeel van hun integratie. We willen voor elke Kortrijkzaan gelijke onderwijskansen en de mogelijkheid om hun talenten te ontwikkelen voor hun verdere leven. Het project is een extra actie die voorkomt dat Kortrijkse jongeren vroegtijdig de schoolbanken verlaten en is een opstap naar een gepast diploma. Philippe De Coene, schepen van sociale vooruitgang:

Efficiënter communiceren

We zetten heel hard in op ouderparticipatie en merken dat de thuistaal een belangrijke factor is om doelgericht te communiceren met ouders. Door ouders in de eigen taal te informeren via een onderwijsambassadeur, merken we dat er meer enthousiasme en bereidwilligheid is om naar school te komen. We voorzagen een hoekje met tekeningen, kleurpotloden … voor de kleinsten zodat ook zij zich niet verveelden. Dit alles maakte de setting heel huiselijk. Jolien, vervolgcoach Okan Athena scholengroep

Spel: Ouders zonder grenzen

De onderwijsambassadeurs geven hun kennis en ervaringen door via het spel ‘ouders zonder grenzen’ dat de verschillende thema’s van onderwijs in de stad bespreekt.

Het spel bleek het voorbije jaar al een enorm succes. Meer dan 250 Kortrijkse gezinnen hebben de onderwijsambassadeurs geïnformeerd. Het spel kan gespeeld worden in 16 talen en behandelt thema’s zoals schoolsysteem, studiekeuze, kosten, meertaligheid en vrije tijd. Scholen en organisaties kunnen beroep doen op een onderwijsambassadeur om het spel met een groepje ouders te spelen. Ella Cappon, projectcoördinator FMDO

Onderwijsambassadeurs is een project van FMDO, met de steun van Stad Kortrijk. FMDO (federatie voor mondiale en democratische organisaties) ondersteunt lidverenigingen en werkt via projecten aan positieve impact op de superdiverse maatschappij. Onderwijsambassadeurs is actief in Oostende, Brugge, Roeselare en sinds 2020 in Kortrijk.

www.fmdo.be

Voor meer informatie over het project onderwijsambassadeurs:

ella@fmdo.be - 0491 39 21 98