Rommelmarkt Sint-Jan viert tienjarig bestaan met recordaantal deelnemers

Zondag 24 april belooft gezellig druk te worden in de bloeiende wijk Sint-Jan. Na twee corona-edities staan buurtbewoners en rommelmarktliefhebbers te popelen om van de rommelmarkt een topeditie te maken.

vtex_rommel2.jpg

Sinds begin een buurtinitiatief

Al sinds de start van de rommelmarkt is dit evenement vooral een groots buurtinitiatief. Buurtwerker Valerie is samen met buurtbewoners de drijvende kracht achter dit event. De weken voor de rommelmarkt bezoekt Valerie heel wat buurtbewoners en motiveert ze jong en oud om mee te doen.

De bedoeling van deze rommelmarkt is om buren van de wijk te verbinden met elkaar. Door voorafgaande huisbezoeken en voorinschrijvingsrecht motiveren we buurtbewoners om voor hun deur hun spulletjes te tonen, bij elkaar te snuisteren en zo contacten te leggen. Deze huisbezoeken zijn een extra contact tussen buurtwerker en bewoner om andere noden en sociale hulpvragen te detecteren.  Philippe De Coene, schepen van Sociale Vooruitgang

Meer deelnemers dan voorheen

194 buurtbewoners en meer dan 150 niet-bewoners houden een stand op Sint-Jan. En dat is een record voor de rommelmarkt. Van de Stasegemstraat, Jan Breydellaan tot de Pieter de Conincklaan, overal zal je verkoopstanden zien staan. De rommelmarkt gaat door tussen 8 en 16 uur. Ook het gratis Textival met optredens en speeldorp is terug van de partij naast het VTEX-poortgebouw. En wie niet genoeg kan krijgen van het snuisteren: op zondag 22 mei 2022 gaat voor de eerste keer Rommelmarkt Venning door, in de gelijknamige wijk gelegen naast St-Jan.

De rommelmarkt op Sint-Jan is al 10 jaar een begrip. Dit kan enkel door het enthousiasme van de buurtbewoners en vrijwilligers. Ontmoeting is één van onze drie pijlers waar we met de wijkteams rond werken. En we zien dat mensen, meer dan ooit, nood hebben aan sociaal contact.  Valerie Deprey, buurtwerker Wijkteam Centrum

Schenking niet verkochte spullen

Op het einde van de dag kunnen de standhouders hun niet verkochte spullen binnenbrengen in het poortgebouw van de VTEX. Medewerkers en vrijwilligers van de Wijkcentra sorteren alle materiaal. Daarna kunnen cliënten van Kortrijkse sociale organisaties, met een verwijsbrief, terecht op de site om gratis spulletjes af te halen.

vtex_rommel1.jpg

Valerie Deprey, 0473 / 862 479, valerie.deprey@kortrijk.be