Van 25 april t.e.m. 3 mei organiseert Stad Kortrijk de jaarlijkse Mediawijze Week, gratis voor alle klassen uit het basis- en secundair onderwijs van Kortrijk. De Mediawijze Week maakt deel uit van het stadsproject @llemaal Digitaal waarbij de stad inzet op e-inclusie, mediawijsheid en toegang tot de digitale wereld. Voor deze editie nemen meer dan 800 leerlingen deel aan een focusweek van workshops en activiteiten rond mediawijze thema’s als veilig op internet, zoekvaardigheden, mediacreatie, coding, makersessies en mediaopvoeding.
Met de Mediawijze Week, onderdeel van het stadsproject @llemaal Digitaal, willen we kinderen en jongeren ook naast de schoolbanken hun talenten helpen ontdekken. We leren hen bovendien veilig omgaan met het internet en sociale media. Want bijvoorbeeld pesten via sociale media is jammer genoeg de digitale wereld nog niet uit. De Mediawijze Week toont de goede samenwerking met de Kortrijkse basis- en secundaire scholen, lokale partners Howest, VIVES, Quindo en Huis van het Kind en expertenorganisaties Mediaraven, De Creatieve Stem, Pimento en de Lego Education Innovation Studio.Philippe De Coene, schepen van flankerend onderwijsbeleid en @llemaal Digitaal
Er is een uitgebreid programma op maat van kinderen uit het basisonderwijs en jongeren uit het secundair onderwijs:
- Workshops LEGO Robot WeDo en LEGO Robot SPIKE: kinderen uit het basisonderwijs zetten hun eerste stappen in de robotica door robots te maken die ze zelf kunnen besturen.
- Workshop MINO auto: de eyecatcher voor jongeren uit het secundair onderwijs; een modelauto die ze zelf programmeren en waar ze zien hoe moderne auto's zijn uitgerust met spitstechnologie.
- Tabletzoektocht in de bib: kinderen ontdekken het (digitale) aanbod van de Kortrijkse bibliotheek en leren hoe ze zoekopdrachten invoeren, QR-codes scannen, foto's nemen en filmpjes maken.
- Boekenbos: een rondleiding om alle jeugdboeken in de bib te leren kennen. Met een persoonlijkheidsquiz komen kinderen te weten welke genres het beste bij hen past.
- Theatervoorstelling 'Pesten 2.0' toont jongeren uit het secundair onderwijs de rol die internet en sociale media speelt bij pestgedrag en wat de impact daarvan is.
- Theatervoorstelling 'De Naakte Feiten' gaat verder in op sexting, het versturen van naaktfoto's en het gevaar dat deze doorgestuurd worden naar anderen.
Wie als (groot)ouder wil proeven van de Mediawijze Week kan kiezen voor 'Kleuters opvoeden in een digitale wereld', infosessies met handige tips om kleuters veilig en kwaliteitsvol hun eerste stappen te laten zetten in de digitale wereld. Met 'Schermafspraken, de tiener ontbijteditie' gaat een infosessie door met focus op jongeren en hun internetgebruik.
Meer info en volledig programma op www.kortrijk.be/bibliotheek/mediawijzeweek
De Mediawijze week is een samenwerking van de Kortrijkse bib, Huis van het Kind, Mediawijs.be, Mediaraven vzw, Hogeschool VIVES, Quindo, HOWEST, Pimento vzw, Lego Education Innovation Studio, Digisaurus en Creatieve Stem vzw. Dankzij dit partnerschap wordt het aanbod gratis aangeboden aan alle Kortrijkse scholen.
Bevoegd
-
- Philippe De Coene
- Schepen van Sociale Vooruitgang, Zorg en Onroerend Erfgoed
- philippe.decoene@kortrijk.be
- 0477 45 32 32
-
- Kelly Detavernier
- Schepen van Modern en Nieuw Bestuur, Onderwijs en Evenementen
- kelly.detavernier@kortrijk.be
- 0479 68 67 45
Kopieer link
https://pers.kortrijk.be/213336-800-leerlingen-nemen-deel-aan-mediawijze-week-in-kortrijkGerelateerde onderwerpen
Gerelateerd nieuws
Kortrijk schakelt (deels) naar code oranje
De coronacijfers in ons land gaan opnieuw de hoogte in. Dit zorgt voor nieuwe strengere federale richtlijnen. Ook in Kortrijk worden de maatregelen intussen aangescherpt.