In de Rijselsestraat waren de oversteekplaatsen ter hoogte van de Louis Verweestraat en de Jean-Baptist de Jongestraat al langer gekend als gevaarlijke punten voor voetgangers. Het aanpakken van deze twee punten zorgt voor een veiligere oversteek. Ook voor fietsers die vanuit de Rijselsestraat de Louis Verweestraat willen inrijden zorgde de staat van de weg voor weinig fietscomfort, wat nu dus werd weggewerkt. De werken werden uitgevoerd door NV Wegenbouw Ockier en gingen van start op 31 januari, de weg wordt vandaag 18 maart terug vrijgesteld. De infrastructurele ingrepen kostten zo'n 90.000 euro.
Met Kortrijk Stapt heeft Kortrijk de ambitie uitgesproken om ook specifiek voor voetgangers een veiligere en meer kwalitiatieve verkeersomgeving te creëren in de stad. Ter hoogte van de oversteekplaatsen kruising Rijselsestraat met de Louis Verweestraat en de Jean-Baptist de Jongestraat werden de voetpaden doorgetrokken, waardoor deze nu continu doorlopen zonder onderbreking en hindernissen. Ook een deel van het asfalt van de Rijselsestraat werd vernieuwd. Waar door de aanpassingswerken ruimte vrijkwam werden nieuwe bomen en fietsenstallingen voorzien. Zo werden in de Louis Verweestraat twee nieuwe bomen voorzien en twee nieuwe fietsbeugels. In de Jean-Baptist de Jonghestraat werd ook een nieuwe boom en 2 fietsbeugels voorzien.
Dit is een eerder klein werkje, maar wel met een degelijk resultaat. De voetpaden in de Rijselsestraat lopen nu permanent door van de Petit Paris tot aan het Robbeplein. Dit is immers een belangrijke looplijn van het centrum naar de Paleiswijk en Kortrijk Weide. We konden ook extra groen en ontharding brengen in het straatbeeld, wat de toegang van deze straten bovendien flink verfraait. Later wordt ook nog het Sint-Michielsplein vergroend.Axel Weydts, schepen van Kortrijk Stapt
Het ontwerp werd op voorhand met de stuurgroep toegankelijkheid besproken, wat betreft blindengeleiding en maximale toegankelijkheid van de voetpaden voor personen met een handicap. Hun input werd mee verwerkt in het definitieve ontwerp en de uitvoering van de werken. Ook de hinder door de werken werd beperkt. Door een extra werkploeg in te schakelen konden beide kruispunten in één aangesloten periode aangepakt worden.
Bevoegd
-
- Axel Weydts
- Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken
- axel.weydts@kortrijk.be
- 0479 29 93 40
Gerelateerde onderwerpen
Gerelateerd nieuws
Werken rotonde Panorama gaan van start
Op dinsdag 17 mei start de heraanleg van rotonde Panorama. Met deze werken wordt het fietsverkeer gescheiden van het gemotoriseerd verkeer. Een meer verkeersveilige situatie voor elke weg...
Heraanleg wandel- en fietspaden Kransvijver, Losschaert en Lenteleven
De fietsverbindingen tussen Kransvijver, Losschaert, Peperstraat en Lenteleven in Heule werden grondig vernieuwd. Zo wordt het (autovrije) fiets- en wandelnetwerk in Heule versterkt. De w...
Wijk Hemelweg in Heule heraangelegd: een duurzame wijk voor de toekomst.
Stukgereden groenzones en verouderde voetpaden vormden de aanleiding voor vele terechte meldingen met de vraag om de wijk op te waarderen. Kortrijk bleef niet bij de pakken zitten en zett...
Luipaardpad én Luipaardstraat versterken kwalitatieve regionale fietsverbinding
Het Luipaardpad, op de grens van Harelbeke en Kortrijk, werd door de twee steden heraangelegd tot een kwalitatieve fietsverbinding. Het pad vormt een belangrijke link tussen Harelbeke en ...
Heraanleg N43 krijgt vorm: "Werken zullen half jaar vroeger klaar zijn"
De gefaseerde heraanleg van de gewestweg N43 tussen Aalbeke en Marke zit op schema. Het project omvat onder meer een scheidingsstelsel, een uitgebreid, kleiner wegdek, groenstroken met he...