Nieuwe toegankelijke oversteekplaatsen in de Rijselsestraat

In de Rijselsestraat waren de oversteekplaatsen ter hoogte van de Louis Verweestraat en de Jean-Baptist de Jongestraat al langer gekend als gevaarlijke punten voor voetgangers. Het aanpakken van deze twee punten zorgt voor een veiligere oversteek. Ook voor fietsers die vanuit de Rijselsestraat de Louis Verweestraat willen inrijden zorgde de staat van de weg voor weinig fietscomfort, wat nu dus werd weggewerkt. De werken werden uitgevoerd door NV Wegenbouw Ockier en gingen van start op 31 januari, de weg wordt vandaag 18 maart terug vrijgesteld. De infrastructurele ingrepen kostten zo'n 90.000 euro.

Schepen Axel Weydts in de Louis Verweestraat (c) Kortrijk
  • jpg
Schepen Axel Weydts in de Louis Verweestraat (c) Kortrijk
Kwalitatieve oversteekplaats met extra groen en fietsparking

Met Kortrijk Stapt heeft Kortrijk de ambitie uitgesproken om ook specifiek voor voetgangers een veiligere en meer kwalitiatieve verkeersomgeving te creëren in de stad. Ter hoogte van de oversteekplaatsen kruising Rijselsestraat met de Louis Verweestraat en de Jean-Baptist de Jongestraat werden de voetpaden doorgetrokken, waardoor deze nu continu doorlopen zonder onderbreking en hindernissen. Ook een deel van het asfalt van de Rijselsestraat werd vernieuwd. Waar door de aanpassingswerken ruimte vrijkwam werden nieuwe bomen en fietsenstallingen voorzien. Zo werden in de Louis Verweestraat twee nieuwe bomen voorzien en twee nieuwe fietsbeugels. In de Jean-Baptist de Jonghestraat werd ook een nieuwe boom en 2 fietsbeugels voorzien.

Dit is een eerder klein werkje, maar wel met een degelijk resultaat. De voetpaden in de Rijselsestraat lopen nu permanent door van de Petit Paris tot aan het Robbeplein. Dit is immers een belangrijke looplijn van het centrum naar de Paleiswijk en Kortrijk Weide. We konden ook extra groen en ontharding brengen in het straatbeeld, wat de toegang van deze straten bovendien flink verfraait. Later wordt ook nog het Sint-Michielsplein vergroend.  Axel Weydts, schepen van Kortrijk Stapt
Toegankelijkheid maximaal meegenomen

Het ontwerp werd op voorhand met de stuurgroep toegankelijkheid besproken, wat betreft blindengeleiding en maximale toegankelijkheid van de voetpaden voor personen met een handicap. Hun input werd mee verwerkt in het definitieve ontwerp en de uitvoering van de werken. Ook de hinder door de werken werd beperkt. Door een extra werkploeg in te schakelen konden beide kruispunten in één aangesloten periode aangepakt worden.

Bevoegd

Gerelateerde onderwerpen

Ontvang exclusief nieuws

Ben je een journalist? Of werk je voor een dagblad, tijdschrift of blog?
Schrijf je in en krijg als eerste toegang tot ons nieuws.

Meld je aan

Ontvang het laatste Kortrijk nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL