Kortrijkzanen gaan met meer dan 40 aanvragen voluit voor burgerbudget

In het bestuursakkoord 'Beste Stad Van Vlaanderen' maakte het stadsbestuur plannen om inwoners niet enkel inspraak te geven, maar hun ideeën ook daadwerkelijk mee te laten uitvoeren. Daarom lanceerde Kortrijk op 15 september 2021 de eerste editie van het Burgerbudget. Met een bedrag van 100.000 euro wil de stad zuurstof geven aan nieuwe burgerinitiatieven door hen een flinke duw in de rug te geven. Ondanks de bekende uitdagende omstandigheden klokken we af op meer dan 40 creatieve ideeën.

46 projecten

Tussen 15 september 2021 en 15 februari 2022 konden burgers voorstellen indienen om hun straat, buurt of stad leefbaarder te maken. Op een totaal van 46 ingediende projecten werden 42 voorstellen ontvankelijk verklaard. Van de 4 resterende projecten wordt de ontvankelijkheid nog onderzocht door de stadsdiensten. Voor een geldig project moeten minstens vier indieners in Kortrijk wonen en ouder zijn dan 16 jaar. Voor alle projecten samen willen 178 burgers zich engageren. Het totaal aangevraagde budget van de 46 ingediende projecten bedraagt 953.966 euro.

De projectvoorstellen komen uit alle hoeken van Kortrijk en deelgemeenten. De focus ligt op ontmoeting stimuleren, de publieke ruimte gezelliger en groener inkleden, socio-culturele acties en diverse mobiliteitsgerelateerde thema’s. Ook aandacht voor sport en spel ontbreekt niet. Alle voorstellen zijn te vinden op www.kortrijk.be/burgerbudget.

Budgetgame en burgerjury

De projectvoorstellen die de selectie haalden, schuiven nu door naar een volgende fase: de budgetgame. Elke Kortrijkzaan ouder dan 16 jaar kan van 1 maart tot 31 maart deelnemen aan die budgetgame via www.kortrijk.be/burgerbudget. Als deelnemer krijg je een virtueel totaalbudget van 100.000 euro.  Daarmee kan je je favoriete projecten aankopen door ze in een winkelmandje te plaatsen. Projecten die in de budgetgame minstens 50 keer aangekocht worden, gaan door naar de laatste fase: de beoordeling door een burgerjury.

De burgerjury beslist finaal welke projecten ondersteund worden door het burgerbudget. Elke Kortrijkzaan ouder dan 16 jaar, kan zich nog tot en met 15 maart kandidaat stellen voor de burgerjury. Momenteel zijn er 33 kandidaturen. Er worden 8 juryleden geloot. In de maand april gaat deze jury in gesprek met de indieners en beslist dan autonoom aan welke projecten het burgerbudget wordt toegekend. Elke indiener ontvangt een motivatie waarom zijn/haar project al dan niet gekozen werd door de jury. Vanaf mei 2022 gaan de geselecteerde voorstellen in uitvoering.

Gezien het succes komt er alvast een tweede editie. Hiervoor reserveren we opnieuw een totaalbedrag van 100.000 euro.

Met het burgerbudget maken we de sprong van mee-denken naar mee-doen. En met succes. Want met 46 ingediende projecten bewijzen de Kortrijkzanen dat ze meer dan ooit goesting hebben in hun stad.   Ruth Vandenberghe, burgemeester