Kortrijk krijgt label 'Baanbrekende Werkgever'

Stad Kortrijk ondertekent het charter 'Baanbrekende werkgever' en zet zo in de kijker dat het een toekomstgerichte organisatie is waar werknemers alle kansen krijgen om zich volledig te ontplooien. In december wordt het label ook effectief overhandigd.

Baanbrekende Werkgever (c) Kortrijk
Baanbrekende Werkgever (c) Kortrijk

Elke dag zetten meer dan 1.800 collega's zich in voor de Kortrijkzaan. Het hoeft dan ook niet gezegd dat Stad Kortrijk één van de grootste werkgevers uit de regio is. Met een modern en vernieuwend HR-beleid onderscheidt Kortrijk zich duidelijk. Het was dan ook een evidente keuze om mee in te stappen in het charter van 'Baanbrekende Werkgever', een initiatief van De Lijn, Antwerp Management School en Jobat dat zo een positieve dialoog start over hoe we werk en mobiliteit organiseren.

Werken voor Stad Kortrijk is werken voor de Organisatie van de Toekomst. We voeren een modern HR-beleid, geven onze medewerkers alle kansen om zich verder te ontplooien en laten hen tijd- en plaatsonafhankelijk werken. Geen heilige huisjes in onze organisatie: we zetten resoluut onze medewerker centraal!  Kelly Detavernier, schepen van modern en nieuw bestuur
Ook ons traject rond resultaat- en mensgericht leiderschap past volledig in het streven naar een nieuwe, moderne bedrijfscultuur, waarin het geven van vrijheid, het nemen van verantwoordelijkheid, maar vooral het vertrouwen in onze medewerkers centraal staan. Ook dat maakt ons Baanbrekende Werkgever. Nathalie Desmet, algemeen directeur

Aan het traject 'Baanbrekende Werkgever' namen heel wat verschillende private en openbare organisaties deel. Dat leverde Kortrijk niet alleen veel inspiratie op, maar tevens de bevestiging dat we goed bezig zijn. Het charter is opgebouwd rond drie pijlers: minder onderweg, mensgericht hybride werken en slimmer & groener onderweg. Drie thema's waar Stad Kortrijk al langer stevig op inzet.

We stimuleren onze medewerkers om zich op een duurzame manier te verplaatsen naar het werk. Zo worden elektrische fietsen aangeboden via een groepsaankoop en zijn er deelfietsen ter beschikking. Ook een fietslease wordt nog onderzocht. Wie met het openbaar vervoer komt, kan genieten van een gratis abonnement. Ook het eigen wagenpark wordt steeds verder vergroend. Er wordt ingezet op de aankoop van hybride en elektrische vracht-, bestel- en poolwagens.

Het hybride werken is een term die sinds de coronacrisis nog meer aan belang heeft gewonnen. Stad Kortrijk trekt daarom volop de kaart van tijd- en plaatsonafhankelijk werken. Een modern telewerkbeleid op maat van de medewerker. Daarvoor worden de nodige investeringen gedaan in de werkplekken en het beschikbare materiaal zodat iedereen kan werken waar en wanneer hij wil. Daarbij blijft de nodige aandacht voor ontmoeting en verbondenheid, zodat collega's elkaar ook voldoende fysiek blijven ontmoeten en de teamsfeer steeds optimaal is. Het is duidelijk dat het hybride werken duurzaam verankerd zal worden in de organisatie.