In de eerste helft van 2021 zijn 15.513 akten en attesten opgevraagd bij team burgerzaken. 78% van die aanvragen gebeurde digitaal via het Thuisloket. Dat is het hoogste aantal sinds de invoering van het Thuisloket. Zowat de helft (47,5%) van de akten en attesten werd volledig automatisch bezorgd aan de aanvrager en was er dus geen tussenkomst nodig van een stadsmedewerker.
Het Thuisloket startte in 2014 met drie akten van de burgerlijke stand. Voortaan moesten Kortrijkzanen niet meer naar het stadhuis voor een geboorteakte, huwelijksakte of overlijdensakte, maar konden ze die van thuis uit digitaal opvragen met hun eID. Op vandaag kunnen Kortrijkzanen 28 verschillende akten en attesten opvragen via het Thuisloket. Het attest dat het meest wordt aangevraagd via het Thuisloket is het uittreksel uit het strafregister, gevolgd door de geboorteakte, het attest van gezinssamenstelling, het attest van hoofdverblijfplaats, de huwelijksakte maakt de top 5 compleet.
Vijf jaar geleden (2016) gebeurde de aanvraag van akten en attesten nog netjes verdeeld via het Thuisloket (35%), aan de balie van het stadhuis (35%) en via mail/brief (26%). Sindsdien groeide het gebruik van Thuisloket elk jaar en werd het dé manier om akten en attesten op te vragen: in 2018 gold dat al voor 62% van de aanvragen, in 2019 voor 67%, in 2020 voor 75% en in de eerste zes maanden van 2021 werd 78% van de akten en attesten aangevraagd via het Thuisloket. 11% van de aanvragen gebeurt nog aan de balie in het stadhuis en net geen 8% via mail/brief.
Naast het opvragen van akten en attesten kunnen ook de registratie als orgaandonor of het aanvragen van het pensioen via het Thuisloket. Sinds eind vorig jaar kan ook de registratie als wettelijk samenwonenden helemaal digitaal. Ook daarvoor moet dus geen afspraak meer gemaakt worden in het stadhuis. De dienstverlening van burgerzaken wordt steeds digitaler.
Het Thuisloket spaart heel wat bezoekjes aan het stadhuis uit, wat tijdwinst oplevert voor de burgers en de stadsmedewerkers. Ook de achterliggende processen blijven we verder digitaliseren en automatiseren. Want vaak schuilt achter een digitale aangifte via het Thuisloket nog heel wat manueel werk voor onze stadsmedewerkers. Zo werd de uitwisseling van de kennisgeving van een geboorte tussen de materniteit en de burgerlijke stand 100% gedigitaliseerd.Stephanie Demeyer, schepen van burgerzaken
Bevoegd
-
- Stephanie Demeyer
- Schepen van Burgerzaken, Deelgemeenten, Ontmoetingscentra, Vrijwilligers en Groenbeheer (tot 22 oktober 2023)
- stephanie.demeyer@kortrijk.be
- 0497 03 04 32
Gerelateerde onderwerpen
Gerelateerd nieuws
Opvallende gevelrenovatie van historisch hoekpand ‘Het Gouden Cruys’ op de Grote Markt
De Adviesraad Bouwkundig Erfgoed Kortrijk ABEKO ijvert voor de herwaardering van de erfgoedpanden in de stad, meer in het bijzonder van de vaak verwaarloosde verdiepingen boven de winkelpanden. Het...
Eerste wijkrenovatieproject in Kortrijk is nu al groot succes
Al 75 bewoners van de wijk Stade in Kortrijk hebben zich ingeschreven voor het eerste collectieve renovatieproject van de stad. Daardoor genieten ze samen met hun buren van gratis renovatieadvies e...
Belgacomtoren wordt Techtower, een hoogwaardige studentenresidentie met 105 kamers
Op de Belgacomsite in Kortrijk verrijst binnenkort een nieuw stadsdeel. In de eerste fase transformeert ontwikkelaar Promiris de iconische Belgacomtoren tot een hoogwaardige studentenresidentie met...
Vernieuwde Reepkaai op vrijdagavond 8 november weer open voor verkeer
Na de feestelijke opening in september van de vernieuwde Kasteel- en Dolfijnkaai, zijn nu ook de werken in de Reepkaai tot een goed einde gebracht. De Reepkaai werd ingericht als woonerf met een gr...
Oude cinema- en feestzaal CinéPalace wordt herbouwd voor werking Jeugdcultuurcentrum De Stroate
De oude CinéPalace in Kortrijk krijgt een moderne make-over als thuis voor Jeugdcultuurcentrum De Stroate, met behoud van zijn historische charme.