In de eerste helft van 2021 zijn 15.513 akten en attesten opgevraagd bij team burgerzaken. 78% van die aanvragen gebeurde digitaal via het Thuisloket. Dat is het hoogste aantal sinds de invoering van het Thuisloket. Zowat de helft (47,5%) van de akten en attesten werd volledig automatisch bezorgd aan de aanvrager en was er dus geen tussenkomst nodig van een stadsmedewerker.
Het Thuisloket startte in 2014 met drie akten van de burgerlijke stand. Voortaan moesten Kortrijkzanen niet meer naar het stadhuis voor een geboorteakte, huwelijksakte of overlijdensakte, maar konden ze die van thuis uit digitaal opvragen met hun eID. Op vandaag kunnen Kortrijkzanen 28 verschillende akten en attesten opvragen via het Thuisloket. Het attest dat het meest wordt aangevraagd via het Thuisloket is het uittreksel uit het strafregister, gevolgd door de geboorteakte, het attest van gezinssamenstelling, het attest van hoofdverblijfplaats, de huwelijksakte maakt de top 5 compleet.
Vijf jaar geleden (2016) gebeurde de aanvraag van akten en attesten nog netjes verdeeld via het Thuisloket (35%), aan de balie van het stadhuis (35%) en via mail/brief (26%). Sindsdien groeide het gebruik van Thuisloket elk jaar en werd het dé manier om akten en attesten op te vragen: in 2018 gold dat al voor 62% van de aanvragen, in 2019 voor 67%, in 2020 voor 75% en in de eerste zes maanden van 2021 werd 78% van de akten en attesten aangevraagd via het Thuisloket. 11% van de aanvragen gebeurt nog aan de balie in het stadhuis en net geen 8% via mail/brief.
Naast het opvragen van akten en attesten kunnen ook de registratie als orgaandonor of het aanvragen van het pensioen via het Thuisloket. Sinds eind vorig jaar kan ook de registratie als wettelijk samenwonenden helemaal digitaal. Ook daarvoor moet dus geen afspraak meer gemaakt worden in het stadhuis. De dienstverlening van burgerzaken wordt steeds digitaler.
Het Thuisloket spaart heel wat bezoekjes aan het stadhuis uit, wat tijdwinst oplevert voor de burgers en de stadsmedewerkers. Ook de achterliggende processen blijven we verder digitaliseren en automatiseren. Want vaak schuilt achter een digitale aangifte via het Thuisloket nog heel wat manueel werk voor onze stadsmedewerkers. Zo werd de uitwisseling van de kennisgeving van een geboorte tussen de materniteit en de burgerlijke stand 100% gedigitaliseerd.Stephanie Demeyer, schepen van burgerzaken
Bevoegd
-
- Stephanie Demeyer
- Schepen van Burgerzaken, Deelgemeenten, Ontmoetingscentra, Vrijwilligers en Groenbeheer (tot 22 oktober 2023)
- stephanie.demeyer@kortrijk.be
- 0497 03 04 32
Gerelateerde onderwerpen
Gerelateerd nieuws
Bedenk jij nieuwe naam voor vernieuwde Sint-Audomaruskerk in Bissegem?
De Sint-Audomaruskerk in Bissegem krijgt een nieuw leven. Stad Kortrijk maakt van deze vertrouwde plek een bruisend centrum waar buurt, cultuur en stad elkaar vinden. Het gebouw wordt een ontmoetin...
Gevelrestauratie van koetshuizen in Heule
Het stadsbestuur van Kortrijk heeft groen licht gegeven voor de restauratie van de gevels van de historische koetshuizen in het park van Heule. In deze gebouwen is vandaag de Stijn Streuvelsbibliot...
Architectuurprijs Kortrijk 2025: schrijf jouw project in voor 14 september
Overal in de stad duiken nieuwe woonprojecten op en erfgoedpanden schitteren opnieuw na zorgvuldige restauratie of herbestemming. Met de Architectuurprijs Kortrijk 2025 zetten Architectuur Kortrijk...
Feestelijke inhuldiging Conservatoriumpark en Appeltuin
Kortrijk investeert al jaren in een mooier, groener en aangenamer stadscentrum. Na de heraanleg van de Leieboorden en de vernieuwing van de stationsomgeving is nu ook de transformatie van het voorm...
Kom tot rust in het Prieeltje Guldenbergplantsoen
De restauratie van het neogotische tuinprieeltje aan Hotel Messeyne in het Guldenbergplantsoen werd in maart 2025 afgerond. Kort daarna lanceerde Stad Kortrijk een oproep naar creatieve ideeën voor...