In de eerste helft van 2021 zijn 15.513 akten en attesten opgevraagd bij team burgerzaken. 78% van die aanvragen gebeurde digitaal via het Thuisloket. Dat is het hoogste aantal sinds de invoering van het Thuisloket. Zowat de helft (47,5%) van de akten en attesten werd volledig automatisch bezorgd aan de aanvrager en was er dus geen tussenkomst nodig van een stadsmedewerker.
Het Thuisloket startte in 2014 met drie akten van de burgerlijke stand. Voortaan moesten Kortrijkzanen niet meer naar het stadhuis voor een geboorteakte, huwelijksakte of overlijdensakte, maar konden ze die van thuis uit digitaal opvragen met hun eID. Op vandaag kunnen Kortrijkzanen 28 verschillende akten en attesten opvragen via het Thuisloket. Het attest dat het meest wordt aangevraagd via het Thuisloket is het uittreksel uit het strafregister, gevolgd door de geboorteakte, het attest van gezinssamenstelling, het attest van hoofdverblijfplaats, de huwelijksakte maakt de top 5 compleet.
Vijf jaar geleden (2016) gebeurde de aanvraag van akten en attesten nog netjes verdeeld via het Thuisloket (35%), aan de balie van het stadhuis (35%) en via mail/brief (26%). Sindsdien groeide het gebruik van Thuisloket elk jaar en werd het dé manier om akten en attesten op te vragen: in 2018 gold dat al voor 62% van de aanvragen, in 2019 voor 67%, in 2020 voor 75% en in de eerste zes maanden van 2021 werd 78% van de akten en attesten aangevraagd via het Thuisloket. 11% van de aanvragen gebeurt nog aan de balie in het stadhuis en net geen 8% via mail/brief.
Naast het opvragen van akten en attesten kunnen ook de registratie als orgaandonor of het aanvragen van het pensioen via het Thuisloket. Sinds eind vorig jaar kan ook de registratie als wettelijk samenwonenden helemaal digitaal. Ook daarvoor moet dus geen afspraak meer gemaakt worden in het stadhuis. De dienstverlening van burgerzaken wordt steeds digitaler.
Het Thuisloket spaart heel wat bezoekjes aan het stadhuis uit, wat tijdwinst oplevert voor de burgers en de stadsmedewerkers. Ook de achterliggende processen blijven we verder digitaliseren en automatiseren. Want vaak schuilt achter een digitale aangifte via het Thuisloket nog heel wat manueel werk voor onze stadsmedewerkers. Zo werd de uitwisseling van de kennisgeving van een geboorte tussen de materniteit en de burgerlijke stand 100% gedigitaliseerd.Stephanie Demeyer, schepen van burgerzaken
Bevoegd
-
Download vCard
- Stephanie Demeyer
- Schepen van Burgerzaken, Deelgemeenten, Ontmoetingscentra, Vrijwilligers en Groenbeheer (tot 22 oktober 2023)
- stephanie.demeyer@kortrijk.be
- 0497 03 04 32
Gerelateerde onderwerpen
Gerelateerd nieuws
De Groene Verbinding Molenstraat-Bozestraat krijgt verder vorm: een veilige fietsverbinding in het nieuwe toekomstige...
In september gingen de voorbereidende werken van De Groene Verbinding, deel Molenstraat-Bozestraat van start. Inmiddels zijn in dit toekomstig park de funderingen van het fietspad aangelegd en star...
Stad Kortrijk investeert in nieuwe Kalkovenbrug: ontwerp klaar, opening eind 2026
Stad Kortrijk heeft een beslissing genomen over de vernieuwing van de Kalkovenbrug, de fiets- en wandelbrug langs de Oude Leie tussen de Broel- en Dambrug. Na eerdere stabiliteitsonderzoeken en de ...
Winnaars bekend van de Architectuurprijs Kortrijk 2025
Donderdagavond 4 december vond in het dormitorium van ABBY de uitreiking plaats van de Architectuurprijs Kortrijk 2025. Deze prijs wil recente boeiende bouwprojecten in de stad in de kijker plaatse...
‘De Minne’ is de nieuwe naam voor het stedelijk deel van de kerk van Bissegem
Het stedelijk gedeelte van de Sint-Audomaruskerk in Bissegem krijgt de naam ‘De Minne’. Die naam kwam naar voren uit een participatief traject met inwoners. 254 voorstellen stroomden binnen, een ju...
Stem op jouw favoriet voor de Architectuurprijs Kortrijk
Tien inspirerende bouwprojecten dingen dit najaar mee naar de Architectuurprijs Kortrijk 2025. De prijs bekroont de mooiste en meest vernieuwende realisaties in de stad. Op 4 december worden de win...