In de eerste helft van 2021 zijn 15.513 akten en attesten opgevraagd bij team burgerzaken. 78% van die aanvragen gebeurde digitaal via het Thuisloket. Dat is het hoogste aantal sinds de invoering van het Thuisloket. Zowat de helft (47,5%) van de akten en attesten werd volledig automatisch bezorgd aan de aanvrager en was er dus geen tussenkomst nodig van een stadsmedewerker.
Het Thuisloket startte in 2014 met drie akten van de burgerlijke stand. Voortaan moesten Kortrijkzanen niet meer naar het stadhuis voor een geboorteakte, huwelijksakte of overlijdensakte, maar konden ze die van thuis uit digitaal opvragen met hun eID. Op vandaag kunnen Kortrijkzanen 28 verschillende akten en attesten opvragen via het Thuisloket. Het attest dat het meest wordt aangevraagd via het Thuisloket is het uittreksel uit het strafregister, gevolgd door de geboorteakte, het attest van gezinssamenstelling, het attest van hoofdverblijfplaats, de huwelijksakte maakt de top 5 compleet.
Vijf jaar geleden (2016) gebeurde de aanvraag van akten en attesten nog netjes verdeeld via het Thuisloket (35%), aan de balie van het stadhuis (35%) en via mail/brief (26%). Sindsdien groeide het gebruik van Thuisloket elk jaar en werd het dé manier om akten en attesten op te vragen: in 2018 gold dat al voor 62% van de aanvragen, in 2019 voor 67%, in 2020 voor 75% en in de eerste zes maanden van 2021 werd 78% van de akten en attesten aangevraagd via het Thuisloket. 11% van de aanvragen gebeurt nog aan de balie in het stadhuis en net geen 8% via mail/brief.
Naast het opvragen van akten en attesten kunnen ook de registratie als orgaandonor of het aanvragen van het pensioen via het Thuisloket. Sinds eind vorig jaar kan ook de registratie als wettelijk samenwonenden helemaal digitaal. Ook daarvoor moet dus geen afspraak meer gemaakt worden in het stadhuis. De dienstverlening van burgerzaken wordt steeds digitaler.
Het Thuisloket spaart heel wat bezoekjes aan het stadhuis uit, wat tijdwinst oplevert voor de burgers en de stadsmedewerkers. Ook de achterliggende processen blijven we verder digitaliseren en automatiseren. Want vaak schuilt achter een digitale aangifte via het Thuisloket nog heel wat manueel werk voor onze stadsmedewerkers. Zo werd de uitwisseling van de kennisgeving van een geboorte tussen de materniteit en de burgerlijke stand 100% gedigitaliseerd.Stephanie Demeyer, schepen van burgerzaken
Bevoegd
-
- Stephanie Demeyer
- Schepen van Burgerzaken, Deelgemeenten, Ontmoetingscentra, Vrijwilligers en Groenbeheer
- stephanie.demeyer@kortrijk.be
- 0497 03 04 32
Gerelateerde onderwerpen
Gerelateerd nieuws
Tuinstraat krijgt 16 gezinsvriendelijke en energiezuinige woningen
Tussen de Tuinstraat en de Nieuwstraat is de eerste steen gelegd van een nieuw woonproject voor gezinnen met een voorkeur voor stedelijk wonen. Pandenfonds NV, een samenwerking tussen Stad Kortrijk...
Definitief ontwerp winkelwandelgebied zet volop in op Slow Shopping
De plannen om het winkelwandelgebied in Kortrijk op te frissen en te vergroenen zijn klaar. De resultaten van het participatietraject waren overduidelijk: zowel shoppers, buurtbewoners als handelaa...
Stationsproject Kortrijk: partners keuren samenwerkingsovereenkomst bouw nieuw station en publieke ruimte goed
Het ontwerp voor het nieuwe stationsgebouw in Kortrijk en zijn omgeving is klaar. De nieuwe stationshal komt onder de sporen en fungeert als een vlotte verbinding voor voetgangers én fietsers: bove...
Afbraak van voormalig rusthuis Sint-Vincentius is begonnen
Samen met de heraanleg van het historisch centrum zijn ook de afbraakwerken van het vroegere rusthuis Sint-Vincentius begonnen. Een groot deel van de gebouwen wordt gesloopt om de Onze-Lieve-Vrouwe...
Kortrijk verdient een nieuw, modern en voor iedereen toegankelijk station
Vandaag (13 april) maakte Europa Nostra haar shortlist 2023 bekend van de zeven meest bedreigde erfgoedlocaties. Op die lijst staat ook het stationsgebouw van Kortrijk. Naar aanleiding van die beke...