Nieuw afgescheiden dubbelrichtingsfietspad langs R8 in Kortrijk

Langs de R8, van het Warandepad tot aan de fietstunnel Izegemsestraat, werd een nieuw en kwalitatief gescheiden dubbelrichtingsfietspad aangelegd. Daarmee werd een missing link in het fietsroutenetwerk in Kortrijk aangepakt en verkeersveiliger gemaakt voor de fietser.

Het 300 meter lange, nieuwe fietspad werd gerealiseerd door het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) in samenwerking met de stad Kortrijk. De werken werden uitgevoerd in een kleine twee maand tijd, door Tibergyn NV en kostten ongeveer 200.000 euro.

Knipsel.PNG
  • PNG
Knipsel.PNG

Wegwerken gevaarlijke missing link op prioritaire fietsroute in Kortrijk

De strook langsheen de R8 was een missing link in het verkeersveiliger maken van een belangrijke fietsroute doorheen Kortrijk. Het fietspad, nu gescheiden van het autoverkeer, maakt deel uit van het actieplan, fietsroutenetwerk Kortrijk. In dit actieplan worden  16 prioritaire fietsroutes uitgetekend om comfortabele fietstrajecten te creëren en de fietser zo verkeersveilig mogelijk doorheen Kortrijk te laten verplaatsen. Meer specifiek wordt met deze missing link de fietsroute tussen Kortrijk Centrum, Heule-Watermolen en Sente opnieuw een pak veiliger. Je kan nu veilig fietsen tussen het reeds bestaande Warandepad en de fietstunnel onder de R8.

We zijn het Agentschap Wegen en Verkeer enorm dankbaar voor deze investering. Dit was echt een missing link tussen reeds bestaande veilige fietsinfrastructuur. Door dergelijke projecten maken we onze fietsroutes stukken veiliger en dus aantrekkelijker.  Axel Weydts, schepen van Kortrijk Fietst

Conflictvrije passage voor fietser met nieuwe verkeerslichtenregeling

Daarbovenop werd ook de verkeerslichtenregeling ter hoogte van het kruispunt Izegemsestraat-R8 fietsveiliger ingericht. Op de kruispunten Izegemsestraat-N395a en N395b gebeurden enkele aanpassingen waardoor fietsers zich beter zullen kunnen opstellen zodat ze beter zichtbaar zijn voor autoverkeer dat rechtsaf moet op de binnenring