Kortrijk kiest ontwerper voor uitwerking masterplan Schouwburg

Kortrijk stelt WIT Architecten BV aan om het masterplan van Schouwburg Kortrijk te realiseren. Met een gloednieuw cultuurcafé, een nieuwe theaterzaal voor 200 personen en heel wat renovatiewerken in de logistieke en artiestenzones zal onze Schouwburg zich nog meer gaan profileren als een verbindend en open cultuurhuis.

Onze Schouwburg blaast dit jaar 101 kaarsjes uit. De afgelopen eeuw werden geregeld oplapwerken uitgevoerd, maar met deze investering zorgen we ervoor dat de Schouwburg klaar is voor de toekomst. We gaan voor een open en verbindend cultuurhuis. Het cultuurcafé wordt de blikvanger: het is de centrale toegangsplek tot de Schouwburg en het wordt een hippe plek die dag in dag uit toegankelijk zal zijn. Met een gloednieuwe theaterzaal en de nodige aanpassingswerken aan de grote zaal zal cultuur ten volle beleefd kunnen worden in onze Schouwburg. Dit alles met respect voor de erfgoedwaarde van ons prachtig gebouw en met als doel ook de komende honderd jaar de mooiste Schouwburg van Vlaanderen verder te laten floreren! Axel Ronse, schepen van cultuur

De renovatie die de Schouwburg ook de komende 100 jaar zal laten floreren

In 2018 werd een masterplan opgemaakt voor de Kortrijkse stadsschouwburg waaruit bleek dat een grondige renovatie noodzakelijk was. Initieel werd de uitvoering opgesplitst in twee fases, maar dankzij Vlaamse middelen binnen het programma 'Vlaamse Veerkracht' kan het volledige masterplan toch deze legislatuur worden gerealiseerd. Het projectbudget kon zo opgetrokken worden tot ruim 14,3 miljoen euro.

Open en verbindend cultuurcafé

De foyer zoals we die op vandaag kennen zal er volledig anders gaan uitzien. Samen met het onderliggende pand wordt dit één groot cultuurcafé dat niet enkel voor, tijdens of na voorstellingen open zal zijn, maar ook doordeweeks wanneer er geen voorstellingen zijn. Het wordt een open en luchtige plek die zal aansluiten op het Schouwburgplein en ook een riant terras zal hebben. Deze unieke, uitnodigende plaats wordt de verbindende centrale plek binnen de nieuwe Schouwburg! Het cultuurcafé zal ook als onthaal fungeren in de toekomst: één centrale in- en uitgang voor iedereen die naar de Schouwburg komt.

Nieuwe theaterzaal voor 200 toeschouwers

Er wordt een gloednieuwe theaterzaal voorzien waar tot 200 toeschouwers zullen kunnen genieten van diverse voorstellingen. De zaal vervangt het huidige Arenatheater dat op vandaag 120 personen kan herbergen en zal als nieuwbouw bovenop het cultuurcafé worden ingeplant. Er wordt ook een polyvalente zaal voorzien die zowel afgesloten kan worden voor vb. workshops, maar die ook kan aansluiten op het cultuurcafé om tijdens pauzes ingezet te worden. In de grote zaal zelf zullen ook de nodige opfrissingswerken gebeuren.

De toegankelijkste Schouwburg van Vlaanderen

Bij het selecteren van WIT Architecten als ontwerper werd sterk rekening gehouden met toegankelijkheid. Het project wordt immers als pilootproject gebruikt om de maatstaf voor integrale toegankelijkheid van culturele gebouwen te bepalen. De Schouwburg is een open huis voor iedereen en wil dat ook met deze renovatie gaan uitdragen, zodat iedereen zich welkom voelt in de Schouwburg en zonder zorgen kan genieten van cultuurvoorstellingen. Om de verschillende publieksstromen vanuit de grote zaal, de nieuwe kleine zaal, de polyvalente zaal en het cultuurcafé goed te regelen, gaat veel aandacht naar een slim circulatieplan.

Fijne plek voor personeel en artiesten

Ook achter de schermen zijn heel wat restauratiewerken noodzakelijk. Aan de zijde van de Hazelaarsstraat wordt de logistieke circulatie herzien met onder meer een goederenlift die alle niveaus en zalen kan bereiken. Aan de andere kant van de grote zaal wordt dan weer een nieuwbouw voorzien waar artiesten en personeel kunnen vertoeven en elkaar ontmoeten.

Na jaren voorbereidend werk met alle collega’s zijn we enorm blij om eindelijk aan de slag te kunnen met het eigenlijke ontwerp. Onze ambitie is groot en we zijn ervan overtuigd dat WIT architecten de perfecte partner is om onze verbeelding om te zetten in realiteit. Zo wordt de Schouwburg nog meer dan vandaag dé vuurtoren voor podiumkunsten in onze stad en zijn we klaar voor een bruisende toekomst. Welk mooier verjaardagscadeau konden we aan onze jarige Schouwburg geven? Alexander Ververken, directeur Schouwburg

WIT Architecten aangesteld als ontwerper

Maar liefst 19 ontwerpteams stelden zich kandidaat om deze opdracht binnen te halen. Vijf kandidaten werden geselecteerd om een offerte in te dienen en werden uitgenodigd op een jurymoment. WIT Architecten BV uit Leuven bracht een overzichtelijk en helder plan en kon de jury overtuigen op basis van diverse criteria zoals concept en visie, duurzaamheid, flexibiliteit en budgetbeheersing. WIT Architecten zal nu instaan voor de opmaak van het ontwerp, de aanbestedingsdossiers en het toezicht op de werken tijdens uitvoering tot en met de definitieve oplevering voor de volledige verbouwing, renovatie en restauratie van de Kortrijkse Stadsschouwburg. De werken gaan uiteindelijk van start in augustus 2023, waardoor de Schouwburg ook één cultuurseizoen gesloten zal zijn.

Het ontwerpteam heeft reeds ervaring met het ontwerpen van culturele infrastructuur. Naast de uitbreiding van het cultuurcentrum de Warande met een bibliotheek en archief in Turnhout, hebben ze ook de herbestemming van de voormalige Brepolssite ontworpen. De oude drukkerij in Turnhout werd omgebouwd tot een stedelijke kunstacademie binnen de gloednieuwe Turnova-site. Ook in dit project ontmoeten erfgoed en hedendaagse architectuur elkaar. Dichterbij hebben ze in Deinze de kunstencampus voor podium- en beeldende kunsten gerealiseerd.