Paradise neemt horeca en handelaars mee op toer

Vanaf 26 juni palmt Paradise Kortrijk 2021 - de opvolger van Play - opnieuw de publieke ruimte van Kortrijk in met interactieve, hedendaagse kunstwerken. Omdat de horeca en handelaars echte ambassadeurs van de stad zijn, geeft de stad hen als één van de eersten de mogelijkheid om Paradise te ontdekken.

Toshiko Horiuchi MacAdam - Harmonic Motion II, 2013-2021
Toshiko Horiuchi MacAdam - Harmonic Motion II, 2013-2021

De triënnale is in volle opbouw en neemt eind juni de stad in. Interactieve kunstwerken loodsen Kortrijkzanen en bezoekers doorheen het stadscentrum. Elke bezoeker ontvangt een stadsplan met de kunstwerken en algemene info. De plannetjes zijn beschikbaar in verschillende locaties in de stad, zoals handels- en horecazaken.

Horeca en handelaars zijn vaak het eerste aanspreekpunt voor bezoekers. Dankzij deze wandeling kunnen ze Paradise écht beleven en het kunstenfestival ook uitdragen als ambassadeurs.  Axel Ronse, schepen van cultuur
Tijdens Play merkten we dat heel wat bezoekers hun dag startten met een lunch en heel wat vragen afvuurden over de route en installaties. We zijn blij dat de stad ons nu nauwer betrekt zodat we onze klanten correct kunnen informeren en enthousiasmeren. Matteo Fiore, zaakvoerder De Zeven Zonden

Concreet voorziet de stad 2 wandelingen met gids op maandag 28 en dinsdag 29 juni, net na het openingsweekend.

We plaatsten de wandelingen op momenten waarop de horeca vaker gesloten is, om zo toegankelijk mogelijk te zijn. Hoe meer inschrijvingen er zijn, hoe meer shifts er voorzien worden! Axel Ronse, schepen van cultuur

De stad voorziet 1,4 miljoen euro voor de triënnale en rekent daarbij op een return naar de horeca. Elke euro die in de eerste triënnale PLAY geïnvesteerd werd, bracht 5 euro in return op, onder andere voor handels- en horecazaken. Een mooi vooruitzicht dus!

Paradise Kortrijk plaats 32 topkunstenaars op 22 locaties in de stad. Het moet een feest worden voor alle Kortrijkzanen en bij uitbreiding voor iedereen die van kunst en cultuur houdt. Patrick Ronse, curator Paradise Kortrijk 2021

Extra info voor pers:

De rondleiding voor horeca/handelaars is voorzien op maandag 28 mei om 9.30 uur. Een aparte persuitnodiging hiervoor volgt nog.