Het was al een tijdje de wens van zowel de stad als van de caféuitbaters in de Burgemeester Reynaertstraat om de straat zo autoluw en uitgaansvriendelijk mogelijk te maken. Daarom werd van ’t Straatje nu een voetgangerszone gemaakt. Daarbij werden verschillende aanpassingen aan het voetpad uitgevoerd om de nieuwe verkeerssituatie duidelijk te maken en inrijdend verkeer te ontmoedigen. Zo wordt de wandelroute tussen het centrum van Kortrijk en het station voetgangersvriendelijker. Bovendien wordt het door deze ingreep voor de cafés mogelijk om hun terrassen permanent over het volledige voetpad te plaatsen.
Door van 't straatje een voetgangerszone te maken slaan we twee vliegen in één klap. Er komt extra ruimte voor terrassen en de wandelroute van het station naar de voetgangerszone van het winkel- wandelgebied wordt verbeterd. Ik wil ook expliciet onze medewerkers van de dienst publiek domein bedanken om dit versneld klaar te spelen vóór de opening van de terrassen morgen.Axel Weydts, schepen van mobiliteit en openbare werken
Specifiek werd het voetpad aan de zijde van het Schouwburgplein over de volledige breedte van de straat doorgetrokken. Op deze manier wordt het autoluwe karakter van de straat duidelijk gemaakt en inrijdend verkeer ontmoedigd. Daarnaast werd ook nog extra signalisatie aangebracht om duidelijk te maken dat de straat een voetgangerszone is. Dit betekent dat enkel bestemmingsverkeer wordt toegelaten. Met de auto mag je er enkel stapvoets rijden en moet men de doorgang vrijlaten voor de voetgangers en zo nodig stoppen.
Uiteraard blijven de private garages in de straat toegankelijk. Om de activiteiten van de straat af te stemmen op het uitgaansleven en de openingstijden van de cafés wordt daarom ook afwijkend van de overige voetgangerszones het laden en lossen enkel toegelaten in de voormiddag (05u-12u) en niet bijkomend tijdens een avondperiode. Belangrijk ook, ondanks de forse toename van de terrasruimte, is het zo dat in de straat nog steeds minimaal vier meter vrijgehouden wordt voor eventuele doorgang van de hulpdiensten.
Vorig jaar gaven we al extra terrasruimte aan de cafés in 't straatje met Terrassen XXL. We gaan verder op de ingeslagen weg door een voetgangerszone te creëren met nog meer ruimte voor terrassen in hét caféstraatje van Kortrijk. Het volledige trottoir mag ingenomen worden door de terrassen en de straat zelf kan dan - zodra het opnieuw mag - één grote zone worden waar de mensen rechtstaand iets kunnen drinken op een veilige manier. Het Straatje wordt een soort plein.Arne Vandendriessche, schepen van Economie
Bevoegd
-
- Axel Weydts
- Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken
- axel.weydts@kortrijk.be
- 0479 29 93 40
-
- Arne Vandendriessche
-
Schepen van Economie, ICT, Energie en Sport
(tot 15 november 2021) - arne.vandendriessche@kortrijk.be
- 0478 34 78 32
Kopieer link
https://pers.kortrijk.be/198915-t-straatje-wordt-voetgangerszone-met-permanent-meer-terrassen/Gerelateerde onderwerpen
Gerelateerd nieuws
Samen voor veilige scholen: Kortrijk sensibiliseert ouders rond verkeersgedrag
De ochtend- en avondspits aan Kortrijkse basisscholen brengt uitdagingen met zich mee. Door tijdsdruk, bezorgdheid over de veiligheid van kinderen en praktische redenen kiezen veel ouders ervoor om...
Veilig fietsen van Heule naar het centrum van Kortrijk
De stad zet in op veilige fietsroutes, zeker nu de donkere dagen eraan komen. Het kruispunt van de Meensestraat (R36) en de Overleiestraat was begin september nog afgesloten door werken aan de verk...
Nieuwe fietsinfrastructuur aan Sluis 9 in Kortrijk
De Provincie West-Vlaanderen en Stad Kortrijk openen samen het vernieuwde fietspad aan Sluis 9, onderdeel van de populaire fietssnelweg F7. Dankzij deze investering kunnen inwoners en pendelaars ve...
Ontwerp stationsgebouw Kortrijk wordt aangepast aan beschikbare financiële middelen
Het ontwerp voor de bouw van het nieuwe stationsgebouw van Kortrijk en de aanleg van de stationsomgeving zal worden aangepast om deze in lijn te brengen met de oorspronkelijk voorziene financiële m...
Stad Kortrijk neemt maatregelen tegen drukte en overlast aan bushaltes Oudenaardsesteenweg
Op 1 september start het nieuwe schooljaar en trekken heel wat jongeren opnieuw de baan op richting school, vaak te voet, met de fiets of met de bus. In de Oudenaardsesteenweg komen leerlingen van ...