Aanpassing van openbare verlichting naar LED-verlichting zit op kruissnelheid

Kortrijk heeft een traject uitgewerkt waarbij de stad samen met Fluvius stelselmatig 1.600 oude openbare verlichtingspunten vervangt door duurzame LED-verlichting. Slimme, dimbare en effici√ęnte openbare verlichting met veel minder energieverbruik en dus minder CO2-uitstoot. Het vervangen van de bestaande verouderde straatverlichting komt nu op snelheid. In 2018 had Kortrijk slechts 7,5% duurzame openbare LED-verlichting van de 16.372 openbare lichtpunten die de stad en deelgemeenten rijk zijn. Met een serieuze inhaalbeweging in 2021 is dat percentage ondertussen opgetrokken tot 16%!

 

Er wordt een strak traject uitgewerkt van 1.600 lichtpunten die per jaar vervangen worden. Zo werd in 2021 recent in de Izegemsestraat, de Passionistenlaan, de Jan Breydellaan en Ijzerkaai nieuwe duurzame openbare verlichting voorzien. Ook de Trakelweg, een belangrijke fiets- en wandel-as langsheen de Leie werd nu volledig afgewerkt. Met verschillende nieuwe locaties die reeds geselecteerd werden om ook aan te pakken, wordt de verledding verdergezet. Zo zal binnenkort ook de straatverlichting in de Beeklaan, V. Dejaegherelaan, R. de Rudderlaan, F. Deprezlaan, F. Vanderlindenlaan vervangen worden door LED-verlichting.

Het was een bewuste keuze om de wandel- en fietsroute langs de Leie prioritair te voorzien van duurzame openbare verlichting. Op sommige stukken was er helemaal geen verlichting, op andere delen stonden er nog sterk verouderde, energieverslindende en niet dimbare verlichtingspunten. Vandaag is het volledige traject tussen Kuurne en Wevelgem voorzien van LED-verlichting. En het resultaat mag gezien zijn.  Axel Weydts, schepen van Openbare Werken
LED-verlichting langs de Leie (copyright: Kortrijk)
  • jpg
LED-verlichting langs de Leie (copyright: Kortrijk)
Gedetailleerd lichtplan per straat voor verkeersveilige en comfortabele straatverlichting

Het verduurzamen van de openbare verlichting is m√©√©r dan enkel een nieuwe lamp voorzien. Nieuwe straatverlichting vereist heel wat voorbereidend werk. Er wordt telkens een lichtplan opgemaakt. Op basis van het wegprofiel bepaalt men hoeveel licht vereist is om de weg veilig te kunnen verlichten. Om een egale lichtspreiding te bekomen moeten de verlichtingspalen op een regelmatige afstand van elkaar geplaatst worden. Zo wordt er rekening gehouden met alle woningen. Er mogen geen garages of carports gehinderd worden. Ook met de bomen in de straat  wordt rekening gehouden. Het is telkens puzzelen om de juiste inplantingsplaatsen te bepalen rekening houdend met al deze elementen. De uitvoering van het lichtplan geeft als resultaat een gelijkmatig verlichtte weg zonder donkere zones noch overlapping van het licht. Bewoners worden ook telkens op de hoogte gebracht met een brief wanneer we de openbare verlichting aanpassen in hun straat.

Soms krijgen we terechte bezorgde vragen van bewoners over de inplanting van de nieuwe LED-verlichting. Maar het is belangrijk om mee te geven dat we nooit over √©√©n nacht ijs gaan. Een degelijk en gedetailleerd lichtplan zorgt voor de optimale verlichting in een straat. De reacties na de installatie zijn dan ook vaak heel positief. Dergelijke nieuwe verlichting zorgt vaak voor een rustgevender gevoel dan de gekende klassieke verlichting met veel strooilicht en lichtvervuiling.  Axel Weydts, schepen van Openbare Werken

Bevoegd

Gerelateerde onderwerpen