50 dagen meer dan ooit nodig

Kortrijk slaat de handen in elkaar met de leerlingenraden van de verschillende secundaire scholen om dit schooljaar de 50 dagen niet onopgemerkt voorbij te laten gaan. Met een gezamenlijke kleurenweek, een uitdagende Corona-Cup, een exclusief gadget en een streepje muziek zal Kortrijk geweten hebben dat onze laatstejaars hun laatste 50 dagen van hun humaniora ingaan.

Schepen Bert Herrewyn en schepen Kelly Detavernier samen met leerlingen van Rhizo Zorgkrachtschool.
  • jpeg
Schepen Bert Herrewyn en schepen Kelly Detavernier samen met leerlingen van Rhizo Zorgkrachtschool.

Via de bevraging 'Oe ist? Jong Kortrijk over Corona' weten we dat vorig jaar veel laatstejaars hun 50 dagen stevig hebben gemist. In februari nodigde de stad alle leerlingenraden uit om samen te brainstormen over alternatieven voor deze editie. De leerlingenraden tekenden massaal present voor een eerste digitale brainstorm. Het resultaat was één duidelijk signaal: na al die online lessen wilden de leerlingen geen digitaal alternatief, maar een échte fysieke 50 dagen. Met dit uitgangspunt gingen de leerlingenraden en de stad aan de slag om samen een verrassend programma in elkaar te steken.

De bevraging 'Oe ist? Jong Kortrijk over Corona', leverde ons de suggestie op om werk te maken van een échte fysieke 50 dagen. Met dit initiatief wil de stad de Kortrijkse jongeren een hart onder de riem steken na een erg beproefde periode.  Bert Herrewyn, schepen van Jongeren
Iedereen herinnert zich wel nog zijn laatste jaar in het secundair onderwijs, waar de 50 of 100 dagen viering steeds een belangrijke gebeurtenis van uitmaakt. Vorig jaar pakte het virus iedereen in snelheid, maar dit jaar willen we absoluut onze leerlingen de kans geven om in stijl afscheid te nemen van hun carrière in het secundair onderwijs. Het is mooi om te zien hoe de leerlingenraden van de verschillende scholen met elkaar hebben samengewerkt om dit creatieve programma in elkaar te steken. Kelly Detavernier, schepen van onderwijs

Uit beperking ontstaat creativiteit

Met zijn allen het stadscentrum op stelten zetten, zit er dit jaar nog steeds niet in. Daarom gingen de jongeren op zoek naar verbindende initiatieven om tijdens deze 'corona-editie' toch een groepsgevoel tussen de scholen te creëren. De leerlingen kozen ervoor om hun 'traditioneel' 50 dagen programma binnen de school te behouden maar voegden daar, samen met de stad, enkele overkoepelende activiteiten aan toe.

Kleur je dag!

Er komt een kleurenweek over alle scholen heen. Elke dag van de week is een andere kleur aan de beurt. Door een subtiel -of minder subtiel- kledingstuk aan te trekken zetten de leerlingen een bepaalde kleur in de kijker. Op vrijdag verkleedt iedereen zich volgens het afgesproken thema binnen de school of klas. Via de hashtag #50dagenKortrijk kan iedereen meegenieten van de kleurrijke foto’s.

Corona-Cup

De leerlingen zijn niet vies van een beetje uitdaging en steken hun eigen Corona Cup in elkaar! Ze zullen drie uitdagingen te verwerken krijgen in de 50 dagen week. De klas die het er het beste van afbrengt, wordt getrakteerd door stad Kortrijk op een overheerlijke klasbarbecue, cornonaproof! De uitdagingen houden we vanzelfsprekend nog even geheim, maar hou ook hier de sociale media goed in de gaten. De klassen zullen hun prestaties filmen en delen met #50dagenKortrijk.

Exclusieve 50 dagen sokken

Speciaal voor deze corona-editie ontwikkelden we de 50 dagen sportsok. Deze hippe sokken wil iedereen rond de enkels voor een geslaagde 50 dagen. Zo hebben de leerlingen een uniek item dat hen niet enkel zal herinneren aan deze editie van de 50 dagen, maar ook weer verbinding creëert over de verschillende Kortrijkse secundaire scholen heen.

WhatsApp Image 2021-04-27 at 09.19.35.jpeg
  • jpeg

Moak moar dat busd! Volume ip dusd!

Vrijdagmiddag om exact 15 uur horen we graag in alle scholen de Kortrijkse klassieker ‘Vis In De Leie’ van Johny Turbo door de boxen knallen. Dit moment zal ook op de Grote Markt niet onopgemerkt voorbij gaan want op hetzelfde moment zal ‘Vis In De Leie’ ook op de beiaard van het Belfort weerklinken. Daarna horen we de jongeren het erg toepasselijke ‘Naar De Wuppe’ van Het Zesde Metaal collectief meebrullen.

Bevoegd

Gerelateerde onderwerpen

Ontvang exclusief nieuws

Ben je een journalist? Of werk je voor een dagblad, tijdschrift of blog?
Meld je aan en krijg als eerste toegang tot ons nieuws.

Aanmelden

Ontvang het laatste Kortrijk nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL