Kortrijk zet in op kankerpreventie en sensibilisering met SMOTspots op domein De Warande

Warmere zomers met meer zon betekent dat we de jongsten onder ons vroeger en beter willen leren om een verbrande huid te voorkomen. Vanaf vandaag test de stad het systeem van de SMOTspots. Op De Warande worden twee zonnecrèmedispensers geplaatst en ook het jeugdwelzijnswerk van vzw Ajko krijgt een dispenser ter beschikking.

Het Kortrijkse bestuursakkoord stelt dat de stad prioritair en meer inzet op preventie, ook op vlak van gezondheid. Ook kankerpreventie hoort hierbij, waarbij deze aanpak de focus legt op huidkanker. Het aantal gevallen van huidkanker in België stijgt elk jaar. Met ongeveer 3.500 mensen die jaarlijks een melanoom op hun huid ontwikkelen, krijgt 1 op 5 Belgen voor zijn 75ste te maken met een vorm van huidkanker. De schade opgelopen tijdens de jeugdjaren blijkt zelfs bepalend voor het risico later in het leven.

Op een warme dag zonder wind en volle zon smeren we ons al snel in, maar op een dag met wind en een lagere gevoelstemperatuur is dat al heel wat minder. Nochtans is de kans op verbranding niet minder groot. En met het hoofd bij het spelen denken kinderen en jongeren nog veel minder snel aan insmeren. Daarom gaat de stad van start met het testen van het systeem van de SMOTspots.

Smotspots in De Warande (copyright: Kortrijk)
Schepen Bert Herrewyn met zoontje Daan aan de smotspot in De Warande (copyright: Kortrijk)
Smotspot (copyright: Kortrijk)

Speeldomein De Warande en vzw Ajko

De zomerse speelpleinwerking op De Warande en de aanwezigheid van vzw Ajko op quasi alle speellocaties in Kortrijk zorgen voor een groot bereik van kinderen en jongeren op zonnige dagen. Met de nieuwe SMOTspots zorgt de stad voor fysieke preventie en leren jonge Kortrijkzanen consequent zonnecrème gebruiken. De zonnecrèmedispensers zijn bovendien voorzien van een meettoestel dat de gebruiker live de UV-index van het moment toont. Hierdoor zien de kinderen en jongeren wanneer en hoeveel ze zich moeten insmeren.

De dispensers worden voorzien door het bedrijf Sundo en zijn beschikbaar van april tot en met september. Via gekoppelde software kan de stad het aantal gebruikers en de tijdstippen van gebruik opvragen. Na de zomer volgt een evaluatie.