Vechtsport in voormalig zwembad Mimosa

De Kortrijkse vechtsportclubs trekken steeds meer leden aan en een aantal van die clubs kampen met een plaatsgebrek dat een normale clubwerking soms in de weg staat. De voormalige kleedkamerruimte van het zwembad werd daarom omgetoverd tot vechtsportruimte waar die clubs terecht zullen kunnen.

Tatami vechtsportsite Mimosa
  • png
Tatami vechtsportsite Mimosa

Mooi resultaat...

Het leegstaande gedeelte van het oude zwembad Mimosa bleek een uitstekende ruimte om tegemoet te komen aan de verzuchting van verschillende vechtsportclubs. In enkele maanden tijd werd de ruimte van de kleedkamers van het oude zwembad omgetoverd in een tatami van 16,5mx6,5m met daarnaast ook nog een plek waar 3 bokszakken hangen en een spiegelwand. De 4 kleedkamers en een grote bergruimte garanderen een vlotte clubwerking voor trainers en leden.

...met beperkte middelen

Sport Kortrijk bundelde de krachten met team Gebouwen van de stad en kon dit project grotendeels met eigen mankracht vorm geven. Een likje verf, het verwijderen van de oude kleedhokjes, het plaatsen van een nieuwe tatami gebeurden in snel tempo met de zaalmedewerkers van de sportdienst. Matten van clubs werden gerecupereerd en een beperkte investering in nieuw materiaal zoals de bokszakken maakt het plaatje voor dit gedeelte compleet. Na evaluatie kunnen nog bijkomende zaken worden toegevoegd.

De vechtsportclubs barsten uit hun voegen dankzij hun goede werking, dus een oplossing drong zich op. Met deze nieuwe vechtsportruimte zetten we een stap in de goede richting. Met beperkte middelen is een professionele vechtsportruimte gecreëerd door de sportdienst. Zo werden bijvoorbeeld de matten van de Wembley gebruikt om de tatami hier in de Mimosa aan te leggen. De jonge karateka's, kickboksers,... zullen hier zeker met nog meer goesting komen trainen. Arne Vandendriessche - schepen van Sport

Lokale vechtsportclubs

Het zijn vooral de clubs die hun thuisbasis hebben in of in de nabijheid van SC Mimosa die hier in eerste instantie de mogelijkheid zullen krijgen om te trainen.

Ali’s Gym

Ali’s Gym is een kickboksclub met een 35-tal leden, waarvan 25 leden minder dan 18 jaar.

De club profileert zich sterk door sport als integratiemiddel in te zetten. In het Groeningeheem botst de club tegen de grenzen aan van te kleine trainingslokalen.

Ali's Gym wil een club zijn die het sport-voor-allen-beleid van stad Kortrijk mee uitdraagt, waardoor wij een zeer laagdrempelig aanbod hebben, toegankelijk voor iedereen. De nieuwe vechtsportzaal is cruciaal om dat aanbod te garanderen. De zaal is ruimer dan de vorige en ook beter gelegen. Ze is kwalitatief en praktisch ingericht en voldoet aan alle noden. We zijn dus een heel tevreden club. Stefanie Decock - Ali's Gym

Shotokan

De club heeft een 40-tal leden, waarvan 32 leden minder dan 18 jaar.

Shotokan is de karateclub die al grotendeels haar thuisbasis heeft in de bovenzaal van SC Mimosa. De tatami in die bovenzaal is echter te klein alsook de ruimte. Uitwijken in datzelfde gebouw naar de veel grotere tatami biedt meteen nieuwe perspectieven.

De zaal is zeer ruim met veel lichtinval. De spiegelwand is zeker en vast een meerwaarde bij de training. Eveneens is er een afzonderlijke plaats voorzien waar de boks- en stootzakken hangen. Dit maakt het mogelijk om in groepen te werken: een deel aan de stootzak en een deel kan oefenen op de matten. Iedereen is dan ook bijzonder opgetogen over deze nieuwe aanwinst in onze stad die geen veredeld sportzaaltje is maar een volwaardige vechtsportzaal. Dominique Elslander - Shotokan

Taekwondo

De club telt 54 leden, waarvan 48 leden minder dan 18 jaar.

Ook deze club kijkt ernaar uit om te verhuizen naar de ruimere accommodatie.

Karate-Academie

De Karate-Academie heeft 42 leden, waarvan 29 leden minder dan 18 jaar.

Ook deze club groeit verder en heeft nood aan extra trainingsruimte om in optimale omstandigheden te kunnen trainen.

Excalibur

Is een Open Budoschool waar Japanse krijgskunst wordt beoefend op basis van ninjutsu, hetgeen staat voor effectieve zelfverdediging en mentale weerbaarheid, in een mix van traditionele technieken en full-contact.

Excalibur is een jonge telg in het Kortrijkse vechtsportlandschap en heeft een 15-tal leden.

Deze club zal de geboden trainingsmogelijkheid met beide handen grijpen.

Ook scholen en sportkampen kunnen hier terecht

Sportkampen

Het spreekt voor zich dat de sportdienst zelf deze sportvloer ook tijdens vakantieperiodes ter beschikking kan stellen voor sportkampen met jongeren.

Rhizo sportschool

Door de groei van deze school en meer specifiek het stijgend aantal lesuren sport dat elk schooljaar moet worden ingepland is deze extra sportvloer een bonus voor het volle schoolrooster.

Mimosa vechtsporthal