Nieuwe looppiste aan het Olympiadeplein Marke

Begin april werden de werken aan de nieuwe looppiste van SC Olympiadeplein afgerond. Zodra de toplaag van de piste volledig is uitgedroogd, is de piste opnieuw beschikbaar voor de atleten van Atletiekbeweging Marke en de recreatieve Markse loper.

Oude piste olympiadeplein
Oude piste olympiadeplein

Oude piste voldeed niet meer

In mei vorig jaar beloofde het stadsbestuur te bekijken hoe de atletiekpiste grondig kon gerenoveerd worden zodat de jaarlijkse onderhoudswerken niet meer nodig zouden zijn. De kwaliteit van de toplaag van de oude piste had steeds meer te lijden onder het slechte weer tijdens de winter en de piste was bij aanhoudende regen niet meer veilig te belopen. Een volledig nieuwe piste drong zich dus op.

Nieuwe piste het jaar rond beschikbaar

De renovatie van de piste omvatte 3 fases: eerst werd de oude piste volledig opengebroken en verwijderd, waarna in tweede instantie een waterdoorlatende fundering werd gerealiseerd. De laatste fase ten slotte was het aanbrengen van de toplaag van de piste afgewerkt met een waterdoorlatende, natuurlijke halfverharding. Deze verharding bestaat uit een natuursteenmengsel gebonden met een bindmiddel van 100% natuurlijke oorsprong. Dit zorgt voor een betere doorlaatbaarheid van de piste, waardoor het gebruik van de piste voortaan het hele jaar door kan gegarandeerd worden.

Het einde van de werken was oorspronkelijk voorzien tegen midden november maar de aannemer raadde aan om uit te stellen tot het voorjaar. Vanwege de slechte (lees: natte) weersomstandigheden kon de kwaliteit bij oplevering in het najaar niet voldoende gegarandeerd worden. Er werd daarom gekozen om de werken te laten uitvoeren in het voorjaar. Vooral voor de aanleg van de toplaag diende de aannemer droog weer te hebben, zodat deze kan uitdrogen en een goede binding heeft. Tot de piste volledig uitgedroogd is, kan die dus nog niet betreden worden. De aannemer zal hierover uitsluitsel geven, maar normaal zal de piste in de loop van volgende week worden vrijgegeven.

In samenspraak met AB Marke werd beslist om nu pas de werken te laten uitvoeren, kwaliteit komt zowel voor hen als voor ons op de eerste plaats. De club kan heel binnenkort gebruik beginnen maken van de nagelnieuwe piste aan het Olympiadeplein. Het belangrijkste is vooral dat dit een structurele oplossing is waarmee zij jaren weg kunnen én die ook tijdens de herfst en winter goed beloopbaar is.  Arne Vandendriessche, schepen van Sport
Een tijdje geleden kaartte ik de problemen aan die we ondervonden met de piste bij de schepen. De voltallige club kijkt er nu naar uit om de nieuwe piste in gebruik te nemen. De trainingen zullen vlotter en veiliger verlopen. We zijn heel tevreden dat de stad woord heeft gehouden en dat de renovatie op korte tijd werd gerealiseerd met oog voor de lange termijn. Ik roep iedereen op nog even geduld te hebben tot de piste volledig droog is, want nu mag die nog niet betreden worden. Nog heel even geduld en we kunnen er weer volle bak tegenaan! Romain Ossieur, trainer AB Marke