Hermelijnstraat in Marke wordt groene woonstraat

In Marke krijgt de Hermelijnstraat een nieuwe en duurzame heraanleg. Er komen nieuwe nutsleidingen, een gescheiden rioleringsstelsel, een heraanleg van de weg als woonerf en er is aandacht voor groen. De werken gaan van start in het najaar van 2021.

Huidig beeld van Hermelijnstraat
  • jpg
Huidig beeld van Hermelijnstraat
Woonerf met parkeerplaatsen voor auto én fiets

Gezien het smalle karakter van de straat en de lage verkeersintensiteiten wordt de straat heringericht als een woonerf met eenrichtingsverkeer. Dit betekent dat de straat gelijkgronds wordt aangelegd en dat gemotoriseerd verkeer over het gehele wegprofiel voorrang moet geven aan zowel fietsers als voetgangers. Het profiel van een woonwijk waarbij nieuwe parkeerplaatsen voor auto én fiets worden voorzien. Zo komen er drie locaties voor fietsparkeren met telkens plaats voor 6 fietsen.  

Initieel stond deze straat niet op de planning maar na een rioolinspectie bleek deze in zeer slechte staat. We gebruiken die opportuniteit van de noodzaak aan een nieuwe riolering voor een complete heraanleg van de straat. De straat zal een ware metamorfose kennen. Van grijze asfalt en beton naar een aangename groene woonstraat.  Axel Weydts, schepen van Openbare Werken
Van ingesloten grauwe straat naar duurzaam groene woonstraat

Tot op heden wordt de smalle Hermelijnstraat aan de noordelijke zijde gekenmerkt door een dominante betonnen keermuur van de spoorwegtalud. Deze grauwe muur wordt bij de heraanleg gereinigd en gerenoveerd. Een deel van de muur wordt beschilderd én er wordt onderzocht hoe klimmend groen de dode wand met een groenscherm tot leven kan laten komen. Met de heraanleg krijgen de bewoners de kans een plantgat te laten installeren, geïntegreerd in de weg, om een geveltuin te laten groeien. Opnieuw is er ook aandacht voor de infiltratie van het regenwater. Parkeervakken worden uitgewerkt met waterdoorlatende grasbetontegels en op verschillende locaties wordt lage begroeiing voorzien.

Het is een bewuste keuze om bij alle nieuwe projecten op het openbaar domein een deel van de bestaande asfalt of beton te ontharden. Zo zorgen we voor extra groen maar kan ook het regenwater ter plaatse worden opgevangen.  Axel Weydts, schepen van Openbare Werken
Uitdagende werken

De aannemer wordt later dit jaar aangesteld. Door het smalle profiel van de straat zijn de werken nogal complex. De werken starten in het najaar van 2021 en zullen in drie fasen uitgevoerd worden. De eerste fase neemt vier maanden in beslag waarbij de weg wordt opengebroken en de bestaande gemengde riolering vervangen wordt door een gescheiden rioleringsstelsel. De tweede fase zal drie maanden duren om de nodige nutswerken uit te voeren. Hierbij wordt nieuw openbare en duurzame LED-verlichting voorzien. Tot slot wordt een periode van 2,5 maanden voorzien om in de derde fase de weg en bovenbouw opnieuw aan te leggen. De werken worden geraamd op 580.000 euro.

Op donderdag 18 maart vond een digitaal overleg plaats met de bewoners van de straat. Op hun vraag onderzoeken we nu enkele kleine bijsturingen of verbeteringen.

Bevoegd

Gerelateerde onderwerpen