Meer dan 1.300 vaccins toegediend in woonzorgcentra Zorg Kortrijk

Campagne tweede prik start op 28 januari, versoepeling bezoekersregeling vanaf begin maart

Alle bewoners en personeelsleden van de woonzorgcentra van Zorg Kortrijk (Biezenheem, De Zon, De Weister, Ter Melle en Sint-Jozef) kregen een eerste prik met het Pfizer-vaccin. Er werden ook zoveel mogelijk vrijwilligers gevaccineerd. Met de extra vaccins die we uit de flacons konden halen vaccineerden we ook 82 huis- en tandartsen uit Kortrijk en omgeving. Morgen 28 januari start de vaccinatiecampagne voor de tweede prik met de vaccinatie van Gerarda Barzeele, die als eerste het vaccin kreeg toegediend op 6 januari. Deze campagne loopt tot en met 15 februari. We voorzien vanaf begin maart een versoepeling van de bezoekersregeling.

Illustratiebeeld vaccinatie corona Covid19
Illustratiebeeld vaccinatie corona Covid19

1.339 vaccins toegediend vanuit Zorg Kortrijk

De vaccinatiecampagne in de woonzorgcentra van Zorg Kortrijk startte op 6 januari met bewoonster Gerarda Barzeele in woonzorgcentrum Sint-Jozef en duurde drie weken. Het vaccineren zelf verliep zeer vlot, maar we waren uiteraard afhankelijk van de leveringen van het vaccin.

Het gaat om 1.339 vaccins (eerste prik):

• 444 bewoners van de woonzorgcentra en 38 bewoners van aanpalende assistentiewoningen
  • 775 personeelsleden, stagiaires en vrijwilligers
  • 82 huis- of tandartsen

Aangezien we meer dosissen dan verwacht uit de flacons van Pfizer konden halen, hebben we beslist om ook een vaccin aan te bieden aan de huis- en tandartsen met patiënten in onze woonzorgcentra. Zo ging er geen enkele dosis verloren en konden we ook al de meerderheid van de huisartsen in Kortrijk voorzien van een vaccin.

Start van tweede campagne

Op donderdag 28 januari start het toedienden van de tweede dosis van het Pfizer-vaccin. We starten opnieuw in Sint-Jozef met onder meer bewoonster Gerarda Barzeele. Vanaf 15 februari zullen alle personeelsleden en bewoners beide dosissen hebben gekregen.

Het duurt minstens een week vooraleer de bescherming van de tweede prik goed begint te werken. Daarom voorzien we een versoepeling van de bezoekersregeling vanaf begin maart. Tot en met eind februari blijven we vragen aan bezoekers om een sneltest af te leggen en geldt de regeling van maximaal 2 vaste bezoekers per dag, die wekelijks kunnen wisselen.