Nieuw project in Kortrijk leert kinderen spelenderwijs Nederlands

De huidige gezondheidscrisis is voor de meeste gezinnen niet gemakkelijk, zeker niet bij gezinnen met jonge kinderen. Ondanks het harde werk van de leerkrachten in de Kortrijkse scholen, kunnen kinderen ongewild een taalachterstand oplopen. Tactiel is een nieuw project van Stad Kortrijk samen met Hogeschool VIVES, medialab Quindo en Ajko vzw, het Conservatorium en de bib. Tijdens het schooljaar versterken creatieve activiteiten lagere schoolkinderen (6 t.e.m. 12 jaar) in hun Nederlandse taalkennis. Naast taalverwerving, het leren en onderhouden van nieuwe woorden, is er een grote focus op de leefwereld, interesses en hobby’s van het kind. Door te maken en te doen wordt taal simpelweg leuk en ontwikkelen jonge kinderen hun talenten.

Archieffoto Roots (copyright: Kortrijk)
  • jpg
Archieffoto Roots (copyright: Kortrijk)

Dit nieuwe project versterkt het bestaande aanbod van de Zomerschool. Twee maanden zomervakantie zorgt ervoor dat kinderen opnieuw een taalachterstand oplopen tegen het begin van het schooljaar. Spelenderwijs worden lagere schoolkinderen die thuis geen Nederlands spreken en leerlingen van OKAN-klassen terug voorbereid op het nieuwe jaar. Daarnaast maken ze kennis met het vrijetijdsaanbod van de stad.

 

Deze aanpak wordt uitgebreid met een extra aanbod tijdens het volledige schooljaar. Meer en frequentere lessen zorgen voor een hoger en breder bereik van lagere schoolkinderen die taalondersteuning nodig hebben. Kinderen krijgen zo alle kansen om in een niet-schoolse context hun Nederlands te blijven oefenen.

Professioneel onderbouwd en op maat van het kind

Ervaren vakleerkrachten woordkunst-drama van het Conservatorium begeleiden de kinderen tijdens twee reeksen van workshops om via creatieve expressie de kinderen taalvaardiger te maken en hen bekend te maken met het vrijetijdsaanbod. Per sessie wordt er gewerkt naar een toonmoment waarbij de kinderen trots hun harde werk kunnen presenteren aan de ouders.

 

In de bibliotheek vinden leesclubs plaats die zich richten tot kinderen waarvan de thuistaal geen Nederlands is, aangevuld met een extra aanbod tijdens de paasvakantie en STEM-activiteiten (workshops die focussen op wetenschap, techniek en wiskunde).

 

Bij Ajko vzw en medialab Quindo kunnen de kinderen terecht op woensdagnamiddagen om via mediatechnieken hun eigen leefwereld en fantasie te gebruiken om hun taalkennis aan te scherpen. Deze organisaties hebben een jarenlange ervaring in het organiseren van activiteiten op maat van kinderen in een kwetsbare situatie. Het aanbod gaat van mediawijze workshops over vloggen, interviews en foto’s maken in en over Kortrijk tot in de huid kruipen van een radiopresentator of dj.

 

De betrokkenheid van de ouders is belangrijk om ook hen kennis te laten maken met het aanbod van de stad en partners. Het is eveneens een extra moment om mogelijke sociale hulpvragen van de ouders te detecteren en hen verder te begeleiden. Via de Kortrijkse basisscholen worden de reeksen bekend gemaakt. Zo krijgt elke ouder via de school de kans om in te schrijven.

Pedagogische ondersteuning

Het expertisecentrum onderwijsinnovatie van Hogeschool VIVES ondersteunt de organisatoren van het project met pedagogische expertise. In het project zijn heel wat vrijwilligers betrokken. Zij helpen mee in het aanbod van de Zomerschool, de voorleesuurtjes en andere workshops van het nieuwe aanbod. Hogeschool VIVES verzorgt observatie-, opleidings- en terugkoppelingsmomenten voor deze vrijwilligers. Op deze manier wordt het aanbod versterkt door de nieuwste pedagogische methoden. VIVES neemt het onderzoeksluik op zich waarbij ze de partners ondersteunen in het taalsterk maken van het aanbod.

Bevoegd

Gerelateerde onderwerpen