Kortrijk heeft nieuwe look

Kortrijk zit in een nieuw jasje met een nieuwe look. Het huidige stadslogo maakt na 10 jaar plaats voor een herkenbaar, strak en opvallend beeldmerk. Met de komst van een nieuwe huisstijl wil de stad voortaan op één uniforme en herkenbare manier naar buiten treden. Letterlijk en figuurlijk onder één vlag.

Nieuw logo Kortrijk
  • jpg
Nieuw logo Kortrijk

Kortrijk is een stad in volle groei en transformatie. Ook organisatorisch is er de laatste jaren veel veranderd. Door de integratie van Stad, OCMW, AGB’s en stedelijke vzw’s groeide de nood aan een nieuw, breed gedragen verhaal, gebaseerd op de kernwaarden van Kortrijk: een diverse, ondernemende en open stad waar we samen aan de slag gaan. De nieuwe identiteit moet het merk Kortrijk nog beter uitdragen en zorgen voor herkenbaarheid doorheen de volledige stadscommunicatie.

Het stadslogo en de huisstijl waren na tien jaar aan vernieuwing toe. Kortrijk is in die tijd veel veranderd. Het nieuwe logo weerspiegelt die dynamiek en creativiteit. Alle stadsdiensten krijgen hetzelfde logo. Het is een herkenbaar beeldmerk met respect voor onze geschiedenis en trots voor de stad die we vandaag zijn en die we in de toekomst willen zijn. Ruth Vandenberghe, burgemeester
We zien het nieuw logo als een mooi sluitstuk van een sterk verhaal van integratie, maar ook als een nieuwe frisse start van onze ééngemaakte organisatie. Nathalie Desmet, algemeen directeur 

Het Beste Merk van Vlaanderen 

De ambities liggen hoog, in lijn met het bestuursakkoord ‘Beste Stad Van Vlaanderen’. Kortrijk wil dé trendsetter zijn. De stadsorganisatie wil de trots van de inwoners uitdragen en verder uitdiepen door van Kortrijk de ‘Beste Stad Van Vlaanderen’ te maken. Daarbij past enkel het ‘Beste Merk Van Vlaanderen’.

Een sterk merk is ook een slim merk. Aan de ontwikkeling van een nieuw merk 'Kortrijk' ging dan ook een volledig denkproces vooraf. Dit voortraject liep in samenwerking met Heren Loebas. Verschillende actoren in de stad werden betrokken. Stedelijke partners, ondernemers, vrijetijdsdiensten, inwoners, ... gingen via een online enquête en focusgroepen op zoek naar de kernwaarden van de identiteit van Kortrijk. Ondernemend, vernieuwend, verbindend, sociaal en gezellig waren de meest voorkomende begrippen.

Nieuwe huisstijl met nieuw logo als orgelpunt 

Dit inhoudelijke verhaal kreeg een vormelijke vertaling in een nieuwe huisstijl en geboorte van een nieuw logo. De elementen uit het wapenschild van de stad werden als uitgangspunt gebruikt, waardoor het historisch verhaal verweven zit in de nieuwe branding. Ook de historische en vertrouwde rode kleur blijft behouden. De kleur staat voor kracht, karakter en warmte. In het nieuwe logo springen volgende vier elementen meteen in het oog:

-driehoek: kenmerk uit het wapenschild, het 'dakje' verwijst naar de Broeltorens en het wonen in de stad, maar symboliseert ook een pijl die verwijst naar een stad in volle verandering en groei, ondernemerschap, ...

-streep: kenmerk uit het wapenschild, verwijst naar de Leie en straten in de stad en deelgemeenten

-halve cirkel: kenmerk uit het wapenschild, verwijst naar de bruggen en het water

-ronde cirkel: duidt op verbondenheid en sociaal karakter

Wapenschild Kortrijk
  • JPG
Nieuw logo Kortrijk
  • png

Het nieuwe logo doet met een beetje verbeelding denken aan een lachend gezicht, de Broeltorens, een liftknop of zelfs een tattoo. Het logo kan in verschillende varianten gebruikt worden zodat de nodige flexibiliteit behouden blijft. De volledige huisstijl evolueert mee: de lettertypes kregen een update en er is werk gemaakt van een nieuw en fris kleurenpallet. Fotografie zal een nog grotere rol spelen in de communicatie. De nieuwe branding werd volledig in eigen huis uitgewerkt door het Team Communicatie en Stadsmarketing.

Teaser in La Casa de Papel-stijl

Afgelopen maandag pakte de stad uit met een filmpje op de sociale mediakanalen, waarin gemaskerden bekende plaatsen in de stad belaagden en overal het nieuwe logo verspreidden (affiches, deurhangers, kaarsjes, vlaggen, ...). Het filmpje deed denken aan de Netflix-hit La Casa de Papel. Op het einde van de teaser wordt een persoon ontmaskerd, maar blijft de identiteit onbekend. Dat blijkt burgemeester Ruth Vandenberghe te zijn. Vandaag zal zij in naam van het voltallige stadsbestuur een vervolg breien aan de teaser en volgt een ontknoping met bekendmaking van het nieuwe logo. De 1.800 medewerkers van de stadsorganisatie kregen vrijdagmiddag al de primeur.

Screencrab teaser logo
  • jpg
Screencrab teaser logo
  • jpg
Screencrab teaser logo
  • jpg
Screencrab teaser logo
  • jpg
Favicon for youtu.be Bekijk hier de videoboodschap met bekendmaking van het nieuwe logo youtu.be

Bevoegd

Ontvang exclusief nieuws

Ben je een journalist? Of werk je voor een dagblad, tijdschrift of blog?
Meld je aan en krijg als eerste toegang tot ons nieuws.

Aanmelden

Ontvang het laatste Kortrijk nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL