Dag van de Vrijwilliger: 1.066 keer bedankt

Schepen Stephanie Demeyer doet zelf vrijwilligerswerk n.a.v. Dag van de Vrijwilliger

5 december is Dag van de Vrijwilliger. De vrijwilligersdatabase van Stad Kortrijk telt vandaag 1.066 vrijwilligers. Zij zijn een onmisbare schakel in de organisatie van de Stad. Ook tijdens Corona was er nooit een tekort aan vrijwillige werkkrachten. Schepen van Vrijwilligers Stephanie Demeyer doet n.a.v. de Dag Van de Vrijwilliger zelf vrijwilligerswerk in het Woon- en Zorghotel H. Hart. “In het bestuursakkoord Beste Stad van Vlaanderen hebben we het engagement uitgesproken om te blijven bouwen aan ons vrijwilligersnetwerk. Al onze vrijwilligers krijgen nu ook een PlusPas waarmee zij kunnen genieten van kortingen.”

De vrijwilligers van Stad Kortrijk zorgen o.a. voor onthaal, ze helpen bij maaltijden in de woonzorgcentra, bemannen de cafetaria, bedelen de wijkkranten, begeleiden praatgroepen en praattafels Nederlands, begeleiden buurtcompostering als compostmeesters… In totaal zijn 1.066 vrijwilligers aan de slag bij de diensten van de Stad, het OCMW en Zorg Kortrijk. Dat zijn er zo’n 200 meer dan twee jaar geleden. 1 op 20 is jonger dan 25 jaar en bijna de helft van de vrijwilligers is 65+. 3 op de 5 doet meer dan 5 uur vrijwilligerswerk per week.

Dit coronajaar zagen we ook een ongeziene golf van solidariteit tussen de inwoners van Kortrijk. Tijdens de eerste lockdown eind maart stelden 452 Kortrijkzanen zich bij de Stad kandidaat als tijdelijke vrijwilliger. Ze deden boodschappen voor buren, drempelbezoeken bij eenzame Kortrijkzanen of deelden mondmaskers uit. Al die vrijwillige inzet heeft de coronaperiode voor heel wat Kortrijzanen draaglijker gemaakt. Een deel van die tijdelijke vrijwilligers heeft zich nadien ook geregistreerd in de permanente vrijwilligersdatabase van de Stad.

Vergeet-mij-nietjes

Maar tijdens de lockdowns is ook veel werking stopgezet. De bibliotheken sloten, wijkcentra gingen dicht, woon-zorgcentra werden afgeschermd… Naar aanleiding van de Dag van de Vrijwilliger krijgen de vrijwilligers een bedankingskaart met daarin vergeet-mij-niet-zaadjes. Daarmee wil de Stad aantonen dat hun inzet niet vergeten is. Elke vrijwilliger krijgt ook een PlusPas van GSD-V vzw (Gemeenschappelijke Sociale Dienst Lokale Besturen in Vlaanderen waarbij het personeel van Stad Kortrijk is aangesloten). Die pas biedt een divers aanbod van aankoopcheques van winkelketens, kortingen op tickets voor pretparken, bioscopen, musea, concerten en voordelen op vakanties, sportactiviteiten, verzekeringen... Ook handelaars uit Kortrijk kunnen een korting of promotie aanbieden via de PlusPas.

Wie geïnteresseerd is om als vrijwilliger voor Stad Kortrijk te werken, vindt meer info opwww.kortrijk.be/vrijwilligerswerk.

De vrijwilligerswerking van Stad Kortrijk is een van de grootste interne vrijwilligerswerkingen van Vlaanderen. De vrijwilligers zijn onmisbaar voor de werking van de Stad. Velen zagen dit jaar hun dagelijkse invulling en structuur wegvallen, en ook de kleine extraatjes zoals het bedankingssfeest vielen weg. Maar de inzet en solidariteit van de vrijwilligers, ook in de moeilijke momenten, is hartverwarmend. Met de PlusPas kunnen we hen nu toch iets van een bedanking geven voor hun werk. En het bedankingsfeest pakken we volgend jaar extra groots aan met een nieuwe formule. Stephanie Demeyer, schepen van Vrijwilligers

Schepen aan de slag in woon- en zorghotel

N.a.v. de Dag van de Vrijwilliger steekt schepen van Vrijwilligers Stephanie Demeyer zelf als vrijwilliger de handen uit de mouwen. Ze helpt aan de bar van BudaKitchen in het Woon- en Zorghotel H. Hart. Zo keert de schepen terug naar een vetrouwde plek. Ze is van opleiding zorgkundige en werkte op de seniorenafdeling van het H. Hart in de maanden voor ze schepen werd.

Hiermee wil ik namens het stadsbestuur een ‘dikke merci’ zeggen aan alle vrijwilligers. Op de dag van de vrijwilliger zetten we niet alleen de stadsvrijwilligers in bloemetjes maar ook de vele anderen die zich belangeloos inzetten zoals hier in het H. Hart. Stephanie Demeyer, schepen van Vrijwilligers
We zijn dankbaar dat wij kunnen rekenen op de bijdrage van meer dan 200 vrijwilligers binnen de Zorggroep H. Hart. Wino Baeckelandt, corporate Algemeen Directeur Zorggroep H. Hart
De dankbaarheid die ik voel, daarom doe ik het. De glimlach van de bewoners bij mijn aankomst maken mijn dag goed. De dankbaarheid van het personeel is groot. Elke helpende hand maakt voor hen het verschil. Ook de attenties van de directie doen enorm veel deugd, we hebben het gevoel dat er aan ons gedacht wordt. Rita Debaere, vrijwilligster H. Hart