Trajectcontrole Doornikserijksweg na 2 jaar geactiveerd

Sinds oktober 2018 staat er een trajectcontrole ter hoogte van de Doornikserijksweg 134 aan het Bellegems Friethuisje en de Doornikserijksweg 367, niet ver van onderneming Pinastoli Reining Horses in Kooigem.

Trajectcontrole N50 Doornikserijksweg Bellegem (copyright: Kortrijk)
  • jpg
Trajectcontrole N50 Doornikserijksweg Bellegem (copyright: Kortrijk)

De beslissing om deze te plaatsen kwam er na een tragisch verkeersongeval in de zomer van 2018. Een voertuig dat 110 kilometer per uur reed op een plaats waar er maar 70 kilometer per uur is toegestaan, raakte een middengeleider en kon door de hoge snelheid niet meer op de rijbaan blijven. In de wagen zaten een vader, een moeder en 4 kinderen. De vader en een kind van 6 jaar overleefden de klap niet. Twee andere kinderen raakten levensgevaarlijk gewond. Het ongeval bracht de cijfers op 40 verkeersongevallen in 5 jaar tijd, waarvan de helft met gewonden.

Uit cijfers die titelvoerend burgemeester Vincent Van Quickenborne opvroeg, bleek dat de N50 de invalsweg in Kortrijk was met de meeste ongevallen. Daarop besliste het schepencollege van Kortrijk om een eerste lokale trajectcontrole te plaatsen. Deze werd geplaatst over een traject van 3,2 kilometer. De infrastructuur bestaat in totaal uit 8 ANPR-camera's met nummerplaatherkenning, die langs beide kanten van het traject de auto's en de nummerplaten fotograferen. Ze werd geplaatst en geijkt door Proximus-Trafiroad in samenwerking met Stad Kortrijk en de PZ Vlas.

Het was echter lang wachten op de aansluiting en correcte configuratie van de 8 ANPR-camera's op het nieuwe nationale platform AMS (ANPR Management System) van de federale politie. Dit nieuwe platform koppelt de camera's aan de politionele databanken, beschermt de verzamelde persoonsgegevens en zorgt ervoor dat de ingelezen nummerplaten verwerkt kunnen worden door het Gewestelijk Verwerking Centrum van de federale politie dat de finale verkeersovertredingen opmaakt en de boetes uitstuurt. Het platform bleek echter een bijzonder complexe oefening en over het hele land staan zo verschillende installaties met ANPR-camera's te wachten om aangesloten te worden op het federale platform.

Van bij zijn aantreden als vice-eerste minister en minister van Justitie zette Vincent Van Quickenborne daarom in op het ontwarren van de knoop in dit dossier. Er werd een projectbeheerder aangesteld om uit te zoeken wat er moest gebeuren om de camera's aan te sluiten. Amper één maand later is het zover en kon de eerste trajectcontrole worden geactiveerd. Er zal nu worden gekeken om ook de andere wachtende projecten snel aan te sluiten.

Zelfs na twee jaar bewijst de trajectcontrole op deze plaats haar nut. Sinds de activering in de loop van zondag 29 november 2020 werden in amper 3 dagen tijd reeds 100 PV's uitgeschreven voor te snel rijden. Voor de duidelijkheid: deze boetes worden niet uitbetaald aan Stad Kortrijk, maar aan het nationaal Verkeersveiligheidsfonds dat projecten rond verkeersveiligheid ondersteunt. De stad zal nog tijdelijke verkeersborden voorzien met een extra waarschuwing voor de passanten dat de trajectcontrole actief is.

Fantastisch werk van de federale politie om de activering mogelijk te maken. Vanuit mijn ervaring als burgemeester heb ik dit vastgelopen dossier onmiddellijk aangekaart bij mijn aantreden als minister. Door een goede samenwerking tussen de lokale politiezone Vlas - die de kennis van het terrein had - en de federale politie - die de software en het platform moesten uitrollen - zijn de laatste obstakels snel en kordaat weggewerkt. In amper één maand tijd is een moeilijk dossier opgelost en kunnen we nu ook de overige trajectcontroles aansluiten. Meer van dat! Titelvoerend burgemeester Vincent Van Quickenborne
Chapeau voor Vincent dat hij dit dossier dat al 2 jaar muurvast zat op enkele weken heeft vlot getrokken. We zijn ongelofelijk blij om te horen dat Kortrijk eindelijk gebruik kan maken van haar trajectcontrole in de Doornikserijksweg. Het dossier heeft zelf een lange weg afgelegd. Onze dienst ICT en de politiezone Vlas verdienen echt een pluim voor hun vastberaden opvolging van het dossier. Ze hebben vele uren samengewerkt met de federale politie om dit mogelijk te maken. Ruth Vandenberghe, burgemeester
Heel goed om te horen dat de trajectcontrole werkt. Studies hebben bewezen dat de trajectcontrole op de E40 het aantal ongelukken met maar liefst 43% heeft doen dalen. Ze zorgen voor een permanente snelheidsvermindering wat de veiligheid van alle weggebruikers, zowel auto’s als fietsers, ten goede komt. Axel Weydts, schepen van Mobiliteit
Trots dat de politiezone Vlas dit dossier mee heeft helpen oplossen. Onze mensen hebben heel flexibel gewerkt en steeds tijdig de correcte stappen ondernomen (opstellen protocol, ijking,...). Diverse partners waren betrokken bij de realisatie van deze trajectcontrole en verdienen alle lof. De politiezone Vlas heeft – voornamelijk in de finale fase – gefungeerd als liaison tussen deze verschillende partners (Federale politie, Stad Kortrijk, Proximus, GVC,…). Korpschef Filip Devriendt

Het gewestelijk verwerkingscentrum in Gent wenst verder door te groeien tot hét centrum voor de verwerking van snelheidsovertredingen in West-Vlaanderen. De trajectcontroles op de gewestwegen zullen hierbij in de toekomst een steeds belangrijkere rol spelen. Federale Politie 

Meer info

Titelvoerend burgemeester, vice-eerste minister en minister van Justitie Vincent Van Quickenborne, 0495 84 69 36

Burgemeester Ruth Vandenberghe, 0472 60 38 45

Schepen van Mobiliteit Axel Weydts, 0479 29 93 40

Korpschef Filip Devriendt, 0498 90 97 28

Bevoegd

Gerelateerde onderwerpen