Situatie Zorg Kortrijk terug naar normaal dankzij strikte aanpak

Woonzorgcentra: forse daling besmettingen, klaar voor ontvangst nieuwe bewoners, uitbreiding bezoekregeling

Kinderopvang coronavrij en op volle capaciteit

In de vijf woonzorgcentra van Zorg Kortrijk is de tweede coronagolf zo goed als onder controle en gaat alles stilaan terug naar normaal. De laatste testresultaten tonen aan dat het aantal besmettingen bij bewoners en personeel fors daalt. De Covid-afdelingen worden afgebouwd en steeds meer personeel kan terug aan de slag. Hierdoor kan de bezoekersregeling van één naar twee vaste bezoekers per week op de kamer en kunnen bewoners terug buiten voor een wandeling. Dat we de tweede corona-uitbraak onder controle kregen, is mede te danken aan ons strikte test- en screeningsbeleid. De kinderopvang van Zorg Kortrijk is al enkele weken volledig coronavrij.

We stellen vanuit Zorg Kortrijk opgelucht vast dat we de tweede corona-uitbraak onder controle hebben. Dit is niet zomaar een aanvoelen, de testresultaten tonen het zwart op wit aan. Het is ook dankzij ons strikte testbeleid dat we hier geraakt zijn. We zijn zoveel mogelijk blijven testen: wekelijks bij het personeel en tweewekelijks bij bewoners. Dankzij sneltesten hebben we in vier gevallen kunnen voorkomen dat een besmet familielid een bezoek zou brengen. En we laten bewoners pas uit isolatie als we 100% zeker zijn dat ze niet langer besmettelijk zijn, hierin zijn we altijd strenger geweest dan de hogere overheid. Voor bewoners, personeel en familie kan de situatie stilaan weer naar de toestand van voor de tweede uitbraak evolueren. Ook de ondersteuning van de studenten van de school Rhizo heeft ons sterk geholpen bij ons veiligheidsbeleid. Philippe De Coene, schepen van Zorg

Aantal besmettingen blijft fors dalen

We zien een sterke daling van het aantal besmettingen bij alle vijf woonzorgcentra: Biezenheem Bissegem, Sint-Jozef Kortrijk, Ter Melle Heule, De Weister Aalbeke en De Zon Bellegem.

Op vandaag zijn er nog 38 besmettingen bij bewoners. Op het hoogtepunt van de uitbraak rond 10 november was dat 124. We verwachten dat verschillende bewoners deze of volgende week uit isolatie mogen en terug naar hun vaste afdeling kunnen.

Ook bij het personeel zien we een duidelijk positieve evolutie: nog 7 personeelsleden zijn afwezig wegens covid-19 of 1,5% van het totaal aantal personeelsleden. Op 17 november was dit nog 10,5%.

De voorschoolse kinderopvang van Het Blokkenhuis en de buitenschoolse kinderopvang van De Puzzel zijn volledig coronavrij en werken dus op volle capaciteit.

Werking en bezoekregeling normaliseert

De dalende cijfers zorgen ervoor dat de werking in de woonzorgcentra stilaan normaliseert.

1. We zijn opnieuw gestart met opnames van nieuwe bewoners in alle woonzorgcentra.
  2. Vanaf maandag 7 december wordt de bezoekregeling verder uitgebreid:
  • Het principe van 1 bezoeker per dag per bewoner wordt behouden maar er zullen vanaf dan 2 vaste bezoekers per week worden toegestaan, die wekelijks kunnen wisselen. Aan de bezoekers wordt gevraagd een sneltest te laten doen. Dit om het risico op heropflakkering te beperken.
  • Wandelbezoeken worden terug mogelijk. De bezoeker kan met de bewoner buiten wandelen. Beiden dienen wel een chirurgisch mondneusmasker te dragen.
  • Bewoners die zelfstandig zijn, kunnen zonder begeleiding buiten wandelen.