Handel en design gaan hand in hand in het DESIGN IN SHOPS-project

Midden 2019 werd het DESIGN IN SHOPS-project opgestart door Designregio Kortrijk (DRK) en Stad Kortrijk. Dit unieke project werd gelanceerd om handelaars te stimuleren een ontwerper onder de arm te nemen en hun zaak te herdenken. Alle beschikbare plaatsen zijn ondertussen ingevuld en de eerste 11 realisaties zijn een feit.

40 Kortrijkse handels- en horecazaken doen mee

Met DESIGN IN SHOPS willen Stad Kortrijk en Designregio Kortrijk kleur geven aan Kortrijk als stad van innovatie en design. In het project worden handelaars aangemoedigd om hun winkel te vernieuwen of te herschikken, de etalage beter in te richten, de zichtbaarheid te verbeteren of andere creatieve ingrepen te verrichten samen met een designer. Er waren 40 plaatsen voorzien voor Kortrijkse handelaars en horecazaken. Die 40 plaatsen waren razendsnel ingevuld. De deelnemende zaken worden financieel ondersteund (€ 5.000 door de stad) en aangemoedigd om beroep te doen op een designer.

Begeleiding van begin tot eind

Na een selectie door een jury wordt de handelaar voorgesteld aan drie internationale ontwerpers waaruit ze kunnen kiezen. Bijna alle zaken zijn ondertussen al gekoppeld aan een ontwerper. Elke toegelaten kandidaat wordt begeleid door Designregio Kortrijk. Zij helpen hen met het kiezen van de meest geschikte ontwerper, de administratieve zaken, de opstart van de samenwerking en volgt steeds nauwgezet elk project op. Dit leverde al 11 afgewerkte projecten op: stuk voor stuk pareltjes. Nog eens 20 projecten zijn momenteel in volle bloei.

DESIGN IN SHOPS is een superproject dat een grote meerwaarde biedt voor de lokale Kortrijkse economie. Dat heeft het op heel korte tijd al bewezen en zag je duidelijk bij de uitreiking van de Commerce Design awards. Vier deelnemers van DESIGN IN SHOPS stootten door tot de laatste 20 waaronder de uiteindelijke winnaar, Ton sur Ton. De samenwerking tussen designers en ondernemers heeft niet enkel een positieve invloed op de zaak en de klanten, maar ook op de straat, de buurt en uiteindelijk de volledige stad. Gezien het succes van het project en de vele ondernemers, die net te laat waren om tot bij de 40 gelukkigen te horen, bekijken we om DESIGN IN SHOPS te verlengen. Arne Vandendriessche, schepen van Economie
Ons doel voor de regio is om creativiteit en innovatie zoveel mogelijk te stimuleren en de succesverhalen te verspreiden. Design in Shops is een perfect voorbeeld hiervan. De handelaars merken een duidelijke meerwaarde in de samenwerking met een ontwerper en zetten zo ook anderen aan om actie te ondernemen. Stijn Debaillie, coördinator Designregio Kortrijk
Een vernieuwing van de winkel stond al een tijdje op de planning. Door de inspirerende gesprekken met onze ontwerper Laurent gingen we uiteindelijk veel verder dan we zelf eerst voorzien hadden. Samen met Laurent werkten we de nieuwe winkel uit waarin we onze ambacht duidelijk naar voor wilden brengen. Het eindresultaat is nog beter dan we ons ingebeeld hadden en de klanten zijn er vol lof over. Deelname aan DESIGN IN SHOPS is voor ons een absolute voltreffer. Gudrun Bekaert, Descaplant
Descaplant stapte mee in het project DESIGN IN SHOPS (copyright: Kattoo)
Descaplant stapte mee in het project DESIGN IN SHOPS (copyright: Kattoo)
Favicon for kortrijk-my.sharepoint.com Download hier foto's (voor en na) van de deelnemende zaken in DESIGN IN SHOPS  kortrijk-my.sharepoint.com
Favicon for kortrijk-my.sharepoint.com Download hier videobeelden van de deelnemende zaken in DESIGN IN SHOPS kortrijk-my.sharepoint.com

DESIGN IN SHOPS kadert binnen het bredere grensoverschrijdende DESIGN IN project. Het project wordt uitgevoerd door Designregio Kortrijk in samenwerking met hun Waalse en Franse partners en gefinancierd door de stad Kortrijk en het Interreg France-Wallonie-Vlaanderen programma.