Zorg Kortrijk start met nieuw systeem videobellen en breidt bezoekmogelijkheden uit

De tweede coronagolf treft sommige woonzorgcentra van Zorg Kortrijk bijzonder hard. Noodgedwongen moesten we onze bezoekersregeling weer verstrengen en de contacten met familie terugschroeven. Dit is bijzonder zwaar voor vele van onze bewoners, in het bijzonder diegene die in quarantaine zitten op hun kamer of in een covid-afdeling. Daarom gingen we op zoek naar een eenvoudig systeem voor videobellen, op maat van onze woonzorgcentra, waarbij geen tussenkomst van de bewoner of  het personeel noodzakelijk is. Daarnaast breiden we de bezoekersregeling uit voor bewoners zonder covid-besmetting. We voorzien terug de mogelijkheid tot dagelijks bezoek op de kamer (1 vaste bezoeker per week) en bezoek op afspraak voor 2 familieleden in speciaal ingerichte bezoekersruimtes.

Schepen Philippe De Coene en bewoonster Thérèse De Cruyenaere videobellen met familie via de eenvoudige app GreetR. (copyright StadKortrijk)

Zorg Kortrijk koopt 50 tablets met GreetR app van Kortrijkse start-up Douglab

Zorg Kortrijk ging op zoek naar een eenvoudig systeem voor videobellen. Op vandaag zijn er verschillende tablets met Skype beschikbaar in de woonzorgcentra maar die vereisen telkens een tussenkomst van het personeel, op een moment dat de werkdruk al zeer hoog is. Bovendien zijn onze bewoners meestal niet in staat om dergelijke applicaties zelf te bedienen, voor hen moet het systeem vanzelf kunnen werken. Dat geldt in het bijzonder voor extra kwetsbare bewoners, zoals mensen met dementie.

Het toeval wil dat een projectleider van onze leverancier een bezoeker is van WZC De Zon omdat zijn mama er verblijft. Zo kwam hij op het idee om een bijzonder simpel systeem uit te dokteren omdat de bestaande systemen voor de bewoners vaak net iets te moeilijk zijn en al zeker zonder tussenkomst van een zorgkundige. Zorg Kortrijk wijst er wel op dat de stedelijke diensten samen met Zorg Kortrijk een selectie maakten tussen door verschillende firma’s aangeboden oplossingen.

Via ons raamcontract met IT bedrijf RealDolmen kwamen we uit bij de applicatie GreetR van het bedrijf Douglab. Deze Kortrijkse start-up ontwikkelde een systeem om videobellen toegankelijk te maken voor iedereen en sociaal isolement te doorbreken. GreetR ziet eruit als een gewoon 15” TV-scherm of tablet. Vrienden of familie kunnen de GreetR applicatie installeren op het smartphone. Wanneer ze inbellen neemt het systeem automatisch op, zodat de bewoner de oproeper ziet en hoort. Omgekeerd zorgt de ingebouwde camera ervoor dat de oproeper de bewoner kan zien en horen.

In tegenstelling tot systemen als Skype, moet de bewoner niets bedienen maar komt de oproep automatisch binnen. De familie belt in via een unieke code. Het systeem is heel makkelijk te installeren (‘plug and play’), onderhoudsvriendelijk en op verschillende manieren te connecteren met het internet. Daardoor kan het ook perfect op de kamer van de bewoner worden geplaatst. Als het videobellen niet actief is, functioneert de tablet gewoon als een digitale klok. ’s Avonds wordt het scherm duister gemaakt. Philippe De Coene, schepen van Zorg

Alles verloopt natuurlijk via een gesloten en beveiligd circuit. Er worden geen beelden opgenomen. Indien nodig kan het systeem eenvoudig gepauzeerd worden via een functie “niet storen”. De privacy wordt dus gerespecteerd.

Zorg Kortrijk bestelde 50 toestellen (kostprijs 54.000 euro), die alvast gedurende de coronacrisis gratis zullen worden ter beschikking gesteld. De toestellen zullen oordeelkundig en op basis van de grootste noden worden verdeeld over de afdelingen en de kamers. Zo spreekt het voor zich dat bewoners in quarantaine eerst aan bod komen. Met deze 50 toestellen kunnen we voorlopig tegemoet komen aan de grootste noden, maar als de vraag groter zou worden dan bekijken we of we nog kunnen uitbreiden.

Intussen zijn de eerste 5 toestellen al geleverd. Vandaag werd er een proef- en demosessie georganiseerd vanuit woonzorgcentrum De Zon in Bellegem. Familielid Geert Carette nam er contact op met zijn moeder Thérèse De Cruyenaere, bewoonster in De Zon.

Vandaag kan ik zonder tussenkomst van het personeel niet videobellen met mijn moeder en heb ik dit ook nog nooit gedaan. Ik zou mijn moeder wel een smartphone kunnen geven maar zij kan daar niet mee overweg. Met dit systeem is het toch mogelijk om digitaal op bezoek te komen bij mijn moeder. Het lijkt me een zeer goede manier om eenzaamheid in de woonzorgcentra te bestrijden. Geert Carette, bezoeker woonzorgcentra
Zorg Kortrijk start met nieuw systeem videobellen

Uitbreiding fysieke bezoekmogelijkheden

Vanaf maandag 23 november voorzien we terug ruimere bezoekersmogelijkheden.

• Op de kamer: tot op heden kon één keer per week altijd dezelfde bezoeker langskomen. Vanaf nu kan die bezoeker elke dag van de week op bezoek komen. De week erop kan dat door een andere bezoeker. Elke bezoeker laat zich testen met een sneltest en kan daarna, als de test negatief is, gedurende een week op bezoek komen.
  • In de bezoekruimte: familie kan op afspraak ook een bezoek brengen met 2 familieleden in de bezoekruimte. Om iedereen in de loop van een week de kans te geven om hier een bezoek te brengen, beperken we dit bezoek tot een half uur.

Er zijn een aantal uitzonderingen op deze nieuwe bezoekersregeling:

• Is een bewoner besmet of in quarantaine dan is er geen bezoek mogelijk op de kamer en uiteraard ook niet in de bezoekruimte. Voor deze bewoners proberen we maximaal andere bezoekvormen aan te bieden zoals raamcontacten en videobellen.
  • Bewoners die niet besmet zijn maar wel verblijven in een afdeling met besmette bewoners kunnen geen bezoek ontvangen op de kamer maar wel in de bezoekruimte.
  • Wij maken uiteraard een uitzondering voor Covid-patiënten die terminaal of palliatief zijn: familie kan individueel afspreken met de zorgverleners van de desbetreffende afdeling.

Bij het bezoek vragen we steeds om zich te registreren, een mondmasker te dragen en een veilige afstand te bewaren van 1,5 meter.

Bewoonster Thérèse De Cruyenaere belt met familie via de eenvoudige app GreetR. (copyright StadKortrijk)