Kortrijk krijgt Koesterhuis: een plek van troost na het verlies van een kind

Berrefonds, een vzw die zich inzet voor gezinnen die een kindje verloren, opent met de steun van Stad Kortrijk een Koesterhuis, een warme ontmoetingsplek waar iedereen die rouwt om een kind welkom is om zijn/haar verhaal te delen, troost te vinden en herinneringen te koesteren. Het Koesterhuis in Kortrijk opent op 20 december (als corona het toelaat) in de Lange-Brugstraat 1, een pand dat eigendom is van de Stad.

Burgemeester Ruth Vandenberghe samen met Annelien Viaene, Elke Viaene en Lenny Naert voor het Koesterhuis in de Lange-Brugstraat.(copyright: StadKortrijk)
  • JPG

Berrefonds vzw, opgericht in 2009, wil ondersteuning bieden aan ouders en families van kinderen die overlijden tijdens de zwangerschap of na de geboorte tot de leeftijd van 12 jaar. Mentale, maatschappelijke en fysieke ruimte creëren voor rouw en verdriet, het koesteren van het overleden kind en de nazorg staan centraal. Berrefonds wil verdriet en rouw bespreekbaar maken en inzetten op een respectvolle benadering van elke ouder als uniek individu. Het werkingsgebied van het Berrefonds strekt zich uit over heel Vlaanderen en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Woord van het Jaar

Centraal in de werking van Berrefonds staat de Koesterkoffer, een mooi koffertje met daarin allerlei zorgvuldig gekozen spulletjes en inspiratie om tastbare herinneringen te maken aan het overleden kind(je) en de ouders te ondersteunen om op een mooie manier afscheid te nemen. De Koesterkoffer biedt ook zorgverleners een houvast en structuur om op een respectvolle en authentieke manier de getroffen families bij te staan. In 2017 werd Koesterkoffer verkozen tot ‘Woord van het Jaar’ en opgenomen in Van Dale. De Koesterkoffers worden gratis verdeeld via ziekenhuizen en andere professionele partners.

Vier jaar geleden opende Berrefonds vzw in Antwerpen een eerste Koesterhuis, een fysieke plaats waar lotgenoten elkaar kunnen ontmoeten. Als corona het toelaat, opent op 20 december in de Lange-Brugstraat 1 in Kortrijk nu een tweede Koesterhuis.

In een rouwproces is verbinding cruciaal om te kunnen reflecteren op je situatie én om niet in eenzaamheid te verglijden. De vraag naar een extra fysieke ontmoetingsplek voor niet-Antwerpse gezinnen klinkt al jaren erg luid. We zijn dan ook heel blij om ons tweede Koesterhuis in Kortrijk te kunnen openen. Het Koesterhuis zorgt voor een positief klimaat waar ouders worden gestimuleerd om te geloven in hun eigen veerkracht en weerbaarheid. Hierbij kunnen lotgenoten als ervaringsdeskundigen een zeer belangrijke rol vervullen. Zij kunnen elkaar stimuleren om hun leven opnieuw in balans te krijgen en op zoek te gaan naar een andere zingeving na het verlies. Een warme babbel, een plek om tot rust te komen, een luisterend oor, ruimte om je verhaal te vertellen, … Dat is wat het Koesterhuis in Kortrijk zal bieden. Christine Vandenhole, algemeen directeur Berrefonds vzw

Kern van vrijwilligers

Lotgenoten en niet-lotgenoten worden in het Koesterhuis met open armen ontvangen. Wie vragen heeft over rouwen om een kind of wie op een laagdrempelige manier kennis wil maken met het thema, zal elk weekend welkom zijn in de Lange-Brugstraat. Op zaterdag opent er een gezellig Koesterwinkeltje waar je naast info over de werking ook een selectie kan kopen uit het aanbod van de webshop van het Berrefonds. Zo steun je niet alleen de vzw, je schenkt ook veel warmte via een lief gebaar aan gezinnen die het moeilijk hebben. Op zondagen is het Koesterhuis Kortrijk open voor hartverwarmende babbels en ontmoetingsmomenten.

Het Koesterhuis in Kortrijk steunt volledig op de sterke schouders van een nieuwe kern van vrijwilligers. Lenny, Elke en Annelien zijn al maanden in de weer om van het Koesterhuis Kortrijk een warme plek te maken waar iedereen zich welkom voelt. Lenny en Elke verloren een aantal jaar geleden zelf hun dochtertje Ellie-May* en hartsvriendin Annelien steunde hen ook toen al door dik en dun.

Wij hadden na het verlies van ons dochtertje heel veel nood aan warme babbels en steun en kwamen dankzij de prachtige Koesterkoffer bij het Berrefonds terecht. We hebben daar heel veel warmte, energie en kracht gevonden en willen die ervaringen nu heel graag zelf doorgeven. We bouwden hier de afgelopen maanden een sterke groep vrijwilligers rond ons. Voor de opsmuk, inrichting en drankjes kunnen we alvast rekenen op sponsoring van Unilin, Floralux, Viva Sara, Dranken Pauwels, Painton en Belisol. Meebouwen aan dit avontuur kan met een gift op steun.berrefonds.be/project/28879 of door schenking van materiaal. We hebben al heel wat plannen om de werking van het Berrefonds de komende maanden sterk verder uit te bouwen in West-Vlaanderen. Lenny Naert, verantwoordelijke Koesterhuis Kortrijk

Ik vond het heel mooi dat het Berrefonds ook zo veel inzet op een warm, zorgend netwerk om ook als framily van een verdrietig gezin echt te kunnen helpen. Ik ben ook heel dankbaar voor alles wat ik bij het Berrefonds heb geleerd. Annelien Viaene

Tijdelijke bestemming

Het pand in de Lange-Brugstraat werd in 2012 aangekocht door de stad in het kader van de heraanleg van het historisch hart van Kortrijk. Tot februari van vorig jaar werd het verhuurd als woning. Berrefonds mag het pand uitbaten als Koesterhuis tot halverwege 2022.

Ik was onmiddellijk gewonnen voor het idee toen Lenny met ons contact opnam. Met dit Koesterhuis krijgen ouders en familie een plek waar ze samen sterker kunnen uitkomen. We zijn Berrefonds vzw heel erkentelijk voor hun werk. De ondersteuning die deze vrijwilligers aanbieden zal van grote waarde zijn voor wie met dit immense verlies te maken krijgen. Ik ben blij dat we deze locatie gevonden hebben voor het koesterhuis. Ik hoop dat dit het begin kan zijn van een vruchtbare samenwerking. Wij zullen hun expertise ook kunnen aanwenden voor onze kinderbegraafplaats en sterretjesweide. Ruth Vandenberghe, burgemeester

De toekomst van dit hoekpand is afhankelijk van de plannen voor de heraanleg van historisch Kortrijk en de uitbreiding van het Begijnhofpark in het bijzonder. Ik ben blij dat het nu een tijdelijke zinvolle invulling krijgt. Berrefonds vzw mag hier het Koesterhuis uitbaten tegen een huurprijs van 50 euro per maand, wat neerkomt op de verzekeringskost voor de stad. Door deze heel lage, haast symbolische huurprijs krijgt Berrefonds vzw de kans om hun project uit te rollen in de stad en de regio. Wout Maddens, schepen van Bouwen en Wonen
Koesterhuis Lange-Brugstraat Kortrijk (copyright: Kortrijk)
Koesterhuis Lange-Brugstraat Kortrijk (copyright: Kortrijk)

Ontdek alles over het aanbod van het Berrefonds en het nieuwe Koesterhuis in Kortrijk op berrefonds.be. Geïnteresseerden kunnen zich daar ook heel eenvoudig registreren als vrijwilliger.

Christine Vandenhole, algemeen directeur Berrefonds vzw, 0470 73 66 70

Lenny Naert, verantwoordelijke Koesterhuis Kortrijk, 0473 53 43 91