Unieke samenwerking tussen RHIZO en Zorg Kortrijk: 46 studenten verpleegkunde versterken vanaf vrijdag de vijf woonzorgcentra

Na overleg met Zorg Kortrijk is de opleiding hbo5 verpleegkunde van RHIZO in Kortrijk bereid om 46 studenten te sturen naar de vijf woonzorgcentra van het lokale bestuur. De versterking komt er vanaf vrijdag en is zeer welkom nu veel personeel van de woonzorgcentra niet beschikbaar is wegens besmetting of quarantaine. Bovendien is er vandaag een nieuwe uitbraak met 35 bijkomende besmettingen onder de bewoners van woonzorgcentrum Ter Melle in Heule, waardoor we daar een tweede covid-afdeling moeten openen naast de reeds heropgestarte covid-afdeling van Sint-Jozef.

Samenwerking RHIZO en Zorg Kortrijk

De vijf woonzorgcentra van Zorg Kortrijk - Sint-Jozef aan de Condédreef Kortrijk, Ter Melle in Heule, De Zon in Bellegem, Biezenheem in Bissegem en De Weister in Aalbeke - verzorgen dagelijks in totaal 470 bewoners. Om het familiale karakter van de zorg te garanderen, maken de bewoners deel uit van in totaal 23 afdelingen (met dus ongeveer 20 bewoners per afdeling).

De verzorging gebeurt door 430 personeelsleden. Door zowel de opening van de Covid-afdeling in Sint-Jozef (met gisteren reeds 31 bewoners, meer al dan bij het hoogtepunt van de eerste coronagolf!) als door de onbeschikbaarheid van medewerkers door besmettingen (29 positieve testen), quarantaine en andere redenen wordt de druk wel bijzonder groot. 10% van het personeelsbestand van Zorg Kortrijk is momenteel uitgevallen.

Nancy Dedeurwaerder, algemeen directeur RHIZO, had berichten opgevangen over die druk en bood versterking aan door een tijdlang studenten te sturen om effectief mee in de zorg te werken.

In deze barre tijden is het alle hens aan dek en moet er solidariteit komen. Daarom spreken we met onze studenten af om hun stages even anders te oriënteren. De vertrouwde contexten maken plaats voor het mee ondersteunen daar waar de noden het grootst zijn. Nancy Dedeurwaerder, algemeen directeur RHIZO
Met RHIZO is afgesproken dat er 46 studenten komen, zijnde 2 per afdeling. Zo voelen ze zich wat vertrouwder. Ons personeel zal ervoor zorgen dat ze meteen deel uitmaken van de grote familie die Zorg Kortrijk is. Wij zijn RHIZO, de studenten en mevrouw Dedeurwaerder dan ook bijzonder dankbaar. Philippe De Coene, schepen van Zorg

De 46 studenten starten vrijdag al en lopen stage tot 30 november. Mocht het nodig zijn, dan kan er desgevallend nadien een tweede lichting starten.

De 46 studenten komen uit de richting Verpleegkunde, het zijn allemaal laatstejaars studenten die echt volop de sector mee zullen ondersteunen. Nancy Dedeurwaerder, algemeen directeur RHIZO
Ik vind dit een heel logische keuze. Ik kies in principe voor de ziekenhuiscontext, maar vind het heel ok om nu in de ouderenzorg hulp te gaan verlenen. Ik weet vanuit mijn weekendwerk in woonzorgcentrum Biezenheem dat er bij de woonzorgcentra nu echt grote noden zijn.  Silke Flo, student 3de jaars verpleegkunde:
Ilse Porteman en Sieska Haghebaert, klasmentoren van 3de jaars hbo5 ziekenhuisverpleegkunde: Het is een mooi gebaar naar de sector toe dat studenten die kiezen voor een andere context nu geheroriënteerd worden. Als (student)verpleegkunde kan je zorg blijven verlenen, ook buiten jouw context. Ilse Porteman en Sieska Haghebaert, klasmentoren van 3de jaars hbo5 ziekenhuisverpleegkunde

De samenwerking gebeurt via stageovereenkomsten, maar Zorg Kortrijk biedt elke student minstens een weekendcontract aan, zodat er ook een financiële beloning is voor elke student. Bij Zorg Kortrijk staan er ook zes aanwervingen van zorgverleners op stapel en moeten we regelmatig overgaan tot vervangingen. Mogelijk vinden enkele studenten via deze unieke stage dan ook hun weg naar tewerkstelling in één van onze woonzorgcentra.

Nancy Dedeurwaerder, algemeen directeur RHIZO, 0498 48 11 89