Vernieuwde overzetweg met veilige fietspaden

In april dit jaar gingen de werken aan de Overzetweg van start. Ruim op tijd zijn deze werken gefinaliseerd. Dit project voorziet de Overzetweg van een nieuwe rijweg, met nog belangrijker, in beide richtingen een veilig en verhoogd aanliggend kwalitatief fietspad. Ook de riolering en nutsvoorzieningen werden vernieuwd. Ter hoogte van de woningen, wordt de mogelijkheid tot langsparkeren voorzien. Er werd ook een voetpad aangelegd dat doorloopt tot aan de Markebekestraat. Samen met de provincie West-Vlaanderen zet de Stad Kortrijk hiermee de realisatie verder van een veilige fietsroute tussen Bissegem en Marke.

Overzetweg Marke-Bissegem (copyright: Kortrijk)
Overzetweg Marke-Bissegem (copyright: Kortrijk)

Fietsveilige link Bissegem-Marke

De overzetweg was een drukke gemeenteweg waar het wegbeeld niet was aangepast aan het toegelaten snelheidsregime waardoor er veel te snel gereden werd. Zowel voor de stad Kortrijk als voor de provincie West-Vlaanderen vormt een fietsveilige Overzetweg een belangrijk onderdeel in de verdere uitbouw van het bovenlokaal fietsroutenetwerk en de uitwerking van de prioritaire fietsroutes in Kortrijk. Met deze werken wordt nu een belangrijke schakel binnen de route Bissegem – Marke verkeersveilig en comfortabel voor de fietser.

Dankzij de aankoop van gronden gelegen naast de Overzetweg, bekwamen we meer ruimte om veilige fietspaden en voetpaden aan te leggen. We zijn hier letterlijk van moordstrookjes naar degelijke fietspaden geëvolueerd. De komende jaren gaan we de fietsroute Marke – Bissegem volledig veilig inrichten. Investeren in veilige fietsroutes en fietszones werpt ook vruchten af. Het aantal fietsers blijft immers toenemen in onze stad. Verkeersveiligheid blijft onze absolute prioriteit. Axel Weydts, schepen van Mobiliteit en Openbare Werken

Verdere uitwerking fietsroute deze legislatuur

Deze legislatuur wordt ondertussen naarstig verder gewerkt aan het vervolledigen van deze fietsroute. Zo zal het fietscomfort en de verkeersveiligheid met de heraanleg van de Driekerkenstraat en de halve knip in Bissegem fors verhogen. Daarnaast zal de nieuwe Leiebrug eveneens een nieuwe en fietsvriendelijke schakel vormen op deze route. In Marke wordt er verder gewerkt op het fietsvriendelijk maken van de Ijzerpoort om daar ook het comfort voor elke weggebruiker te verhogen. Deze projecten zorgen voor een optimaal veilige fietsverbinding tussen Marke en Bissegem mét aansluiting op fietssnelweg Guldenspoorpad.

Deadline op tijd gehaald

De uitvoerige werken duurden vijf maanden en werden uitgevoerd door de firma Cnockaert NV. Het totale kostenplaatje bedraagt 568.600 euro. Daarbij heeft de Vlaamse Milieu Maatschappij 127.240 euro bijgedragen, de provincie West- Vlaanderen 174.720 euro en Stad Kortrijk 266.640 euro.