Panama Events verzorgt creatieve invulling op Depart XXL

Het eerste coronaproof evenementenplein van België wordt ingericht op Kortrijk Weide door evenementenbouwer Panama Events. De jury koos het ontwerp uit een selectie van vijf inzendingen. Zij gaan de komende weken aan de slag met het bouwen van een installatie op het Nelson Mandelaplein onder de noemer Depart XXL.

Panama1.jpg

Op 24 augustus maakte Stad Kortrijk bekend dat het een coronaproof evenementenplein zou gaan inrichten op Kortrijk Weide onder de noemer Depart XXL. Met steun van de Vlaamse regering werd op korte termijn een wedstrijd uitgeschreven voor professionele evenementenbouwers. Ze kregen de opdracht om een coronaproof basisinstallatie voor evenementen te bouwen waar minstens 1.000 personen terecht kunnen. Vijf kwalitatieve en creatieve inzendingen werden ingediend. Een professionele jury boog zich over de ontwerpen. Panama Events kon de jury als beste overtuigen en krijgt de opdracht gegund.

Panama Events, een onderdeel van de Panama Group, is het bedrijf van onder andere Kortrijkzaan Han Staelens. Het bedrijf organiseert zowel publiek, privé als corporate events van uiteenlopende grootte. Zo werkte het onder meer al een openingsevenement uit voor de nieuwe werkplaats van de NMBS en organiseert het jaarlijks de VIP-dorpen tijdens de Ronde van Vlaanderen.

Gestapelde zeecontainers

Panama Events ging op een bijzonder creatieve manier om met het concept en maakte interessante keuzes om het project te realiseren. Ze zullen een sfeervolle basisinfrastructuur uitbouwen die haalbaar is binnen de raming. Deze infrastructuur omvat onder meer omheining, toiletten, een basisbaropstelling en een bescheiden podium. Het wordt een gezellige inrichting door de omboording via gestapelde zeecontainers. Die vormen samen een kleurrijk decor en tegelijk praktische ruimte voor onder meer stockage van materiaal. De stijl past volledig in het kader van de site die Kortrijk Weide is.

De opstelling nodigt uit om er evenementen te organiseren en laat voldoende openheid aan organisatoren om creatief met het plein om te springen. Het plein wordt zo ingericht dat de vloerbedekking de plaatsing van de bubbels aantoont. Organisatoren krijgen de vrijheid om dit verder in te kleden zoals men wil. In dit concept is het een bewuste keuze om een bescheiden podium te voorzien. Een volledig uitgerust groot podium voorzien voor een gans jaar zou budgettair niet mogelijk zijn en is ook niet voor elk evenement nodig.

Op de site wordt een overkapping van het centrale plein mogelijk door middel van strechtenten. Zo is Depart XXL ook in de wintermaanden geschikt om evenementen te organiseren. In de zomer kunnen de stretchtenten vervangen worden door grote parasols om voldoende schaduw te bieden.

Nu het winnende concept bekend is, zal dit dossier worden voorgelegd aan het Vlaams Evenementenloket. Hiervoor wordt deze week het draaiboek uitgewerkt dat kant-en-klaar gebruikt zal kunnen worden voor organisatoren op Depart XXL.

Panama2.jpg

Oproep naar organisatoren

Initiatiefnemers van diverse grootteorde worden uitgenodigd om op Depart XXL evenementen te organiseren van 200 tot 1.200 personen. De voorbije tien dagen konden organisatoren al laten weten welke evenementen ze er zouden willen organiseren. Er werden al heel wat creatieve initiatieven ingediend. Van akoestische optredens tot minifestivals en van herdenkingsmomenten tot dansvoorstellingen. Wie een evenement wil organiseren, kan terecht op www.kortrijk.be/departxxl voor alle informatie. Een aanvraag indienen, verloopt via verkorte procedure in het Evenementenloket. Na de aanvraag neemt een evenementenadviseur van Stad Kortrijk contact op om de organisatie samen te doorlopen en coronaproof uit te rollen.

Startschot op 26 september

Stip 26 september alvast aan in je agenda: dan volgt het startschot op Depart XXL. Dit wordt door Panama Events in samenwerking met Stad Kortrijk uitgewerkt. Meer info volgt binnenkort.

Panama Events zal op Depart XXL een gezellige inrichting voorzien. Het is de bedoeling dat de geldende veiligheidsregels worden toegepast zonder dat deze een domper zijn op de creativiteit en de sfeer die organisatoren willen creëren. Ik nodig iedereen uit die een evenement wil organiseren om hier creatief over na te denken en een voorstel in te dienen zodat we weer vertrokken zijn! Kelly Detavernier, schepen van Evenementen

We nemen met Kortrijk een voortrekkersrol in om de cultuur- en evenementensector weer op gang te trekken. Hun protest van de voorbije weken valt bij ons niet in dovemansoren. We weten dat ze in staat zijn om evenementen coronaproof wijze te organiseren. Ik roep andere steden op om het voorbeeld van Kortrijk te volgen en bij het Vlaamse Evenementenloket zoveel mogelijk aanvragen in te dienen om de capaciteit van hun zalen te verhogen of gelijkaardige initiatieven te lanceren. We zullen op 26 september openen met een kraker. Ik wil bij deze alle burgemeesters en collega-schepenen van cultuur warm uitnodigen op ons openingsevenement! Axel Ronse, schepen van Cultuur

We zijn blij dat Stad Kortrijk het voortouw neemt om aan te tonen dat events, indien georganiseerd op een veilige coronaproof manier, toch nog kunnen in een gemoedelijke , gezellige sfeer met een professionele omkadering. We hopen dat dit effectief een voorbeeld kan zijn voor vele andere steden, gemeenten en bedrijven om initiatief te nemen en events opnieuw leven in te blazen. Han Staelens, Panama Events