Standbeeld Guido Gezelle krijgt volledige restauratie

In het kader van de heraanleg van het Historisch Hart en de Onze-Lieve-Vrouwekerk in Kortrijk krijgt het standbeeld ‘Guido Gezelle’ een nieuwe locatie in de buurt van de vorige plek om het beeld beter tot zijn recht te laten komen. Tussen de ontmanteling en het terugplaatsen zal het beeld gerestaureerd worden. De restaurateur ontmantelde het standbeeld op maandag 13 februari. Het Borstbeeld van Guido Gezelle (1830-1899) werd vervaardigd door de Belgische beeldhouwer Jules Lagae (1862 – 1931). Het beeld zal in het voorjaar 2024 teruggeplaatst worden.

Het borstbeeld van Guido Gezelle staat al jaren in de schaduw van de Onze-Lieve-Vrouwekerk. Dankzij de heraanleg van het Historisch Hart geven we onze prachtige Onze-Lieve-Vrouwekerk meer ademruimte en laten we het standbeeld van Guido Gezelle meer tot zijn recht komen. Uiteraard wordt het kunstwerk tijdens de werken ook gerestaureerd zodat het in volle glorie terugkomt.  Axel Ronse, schepen van Cultuur

Borstbeeld Guido Gezelle

Oorspronkelijk stond er vanaf 1903 een marmeren borstbeeld van Guido Gezelle opgesteld in de omgeving van de O.L.V.-kerk in Kortrijk. Tijdens het Gezellejaar in 1930 werd dit marmeren exemplaar vervangen door een bronzen afgietsel op een marmeren sokkel. In juli 1989 werd de bronzen buste gestolen – wellicht een uit de hand gelopen studentengrap - en werd er een nieuw afgietsel gemaakt dat op 11 juli 1990 onthuld werd. Onder de buste zijn op de sokkel bloemversieringen en vier wapenschilden aangebracht van West-Vlaanderen, Kortrijk, Roeselare en Brugge. De schildjes van Kortrijk en West-Vlaanderen zijn in 2011 gestolen. In de zomer van 2021 viel het schild van ‘Roeselare’ van het beeld dat gelukkig bewaard bleef. Dat schild zal dienen als voorbeeld voor het reconstrueren van de andere schildjes. Het oorspronkelijke marmeren borstbeeld zit opgeborgen in erfgoeddepot Trezoor en behoort tot de stadscollectie van Abby, het nieuwe stadsmuseum dat in 2024 de deuren opent.

Jules Lagae

De Belgische beeldhouwer Jules Lagae (1862-1931) is geen onbekende in Kortrijk. Eén van de bekendste werken uit zijn beginperiode is de buste van Guido Gezelle. Het is het enige kunstwerk dat Gezelle in leven liet maken door zijn vriend Lagae aan wie hij ook twee gedichten opdroeg. Lagae was de enige kunstenaar die de dichter ooit kon overhalen om te poseren voor een portretbuste. De beeldhouwer goot bij de dood van de dichter ook het dodenmasker (in de collectie van het Gruuthusemuseum, Brugge) en de handen in gips.

Guido Gezelle (1830-1899)

Gezelle werd in 1872 aangesteld als onderpastoor binnen de Onze-Lieve-Vrouweparochie in Kortrijk. Hij woonde tot kort voor zijn overlijden in Kortrijk. Ondanks zijn terughoudendheid voor de verhuis vanuit Brugge naar Kortrijk voelde hij zich snel thuis. Zijn kennissenkring groeide snel met zowel eenvoudige volksmensen als bemiddelde burgers en hij was heel actief in het culturele leven. Hij was literair zeer actief tijdens zijn Kortrijkse periode, meesterwerken als ‘Tijdkrans’ en ‘Rijmsnoer’ werden in Kortrijk geschreven.

Kunst Publieke Ruimte

De restauratie kadert binnen de heraanleg van de omgeving van de O.L.V.-kerk én de inhaalbeweging voor restauratie en onderhoud van kunstwerken in de publieke ruimte. De restauratie werd na een offertevraag gegund aan restauratiebedrijf Metafose die het werk in februari ontmantelt en transporteert naar hun atelier om de restauratie te starten. Het terugplaatsen van het beeld zal plaatsvinden in 2024.

Het standbeeld 'De Jeugd' van Stefaan en Livia Depuydt-Canestraro dat zich aan de andere kant van de O.-L.-V.-kerk bevindt is nog in zeer goede staat en zal opgeslagen worden in het stadsdepot tot de werken gedaan zijn en op ongeveer dezelfde plek teruggeplaatst worden.

Beeld Guido Gezelle (c) Kortrijk
Beeld Guido Gezelle (c) Kortrijk